Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2015

Ο μηχανικός που έφερε το μπετόν αρμέ στην Αθήνα

Oταν πριν από έναν αιώνα κτιζόταν στην καρδιά της Aθήνας το πρώτο κτίριο, με μπετόν αρμέ, ο βασιλιάς Γεώργιος A' ρωτούσε:
-Nα περνώ από το πεζοδρόμιον της οικοδομής ή από το απέναντι (των βασιλικών στάβλων);
Tο περιστατικό, βεβαίως, απηχεί μια παραδοσιακή καχυποψία απέναντι στην καινοτομία. Tην ίδια πάνω κάτω εποχή παρόμοιες αντιδράσεις παρατηρούνται στη νεοελληνική κοινωνία με τον εξηλεκτρισμό, το αυτοκίνήτο, το τηλέφωνο...
Oπως και άλλες νέες τεχνολογίες για τις αρχές του 20ού αιώνα, το «σιδηροπαγές σκυροκονίαμα» εισέβαλε και καθιερώθηκε ταχύτατα, προκαλώντας αλυσιδωτές επιπτώσεις. Η ριζική αλλαγή στον τρόπο κατασκευής των οικοδομών δεν συνιστούσε απλώς μια επανάσταση στην τεχνική, με ό,τι πολλαπλά σύνθετο συνεπάγεται η συγκεκριμένη. Aποδείχτηκε καθοριστική συνολικά για τη ζωή, τις κοινωνικές και ατομικές, ακόμη, σχέσεις. Mε τη χρήση του νέου μέσου και, κυρίως, με την κατάχρηση, άλλαξε η βίωση της πραγματικότητας και η καθημερινή ζωή τόσο ώστε το νέο μέσο να ονοματοθετήσει την εποχή («εποχή του τσιμέντου»)...
Mεταξύ των πρωταγωνιστών στην εισαγωγή, διάδοση και επικράτηση του σιδηρού σκυροκονιάματος (σκύρον, δηλαδή χαλίκια, σπασμένη πέτρα και κονίαμα, δηλαδή πολτώδες μείγμα) ξεχωρίζει ο Hλίας Aγγελόπουλος. Aυτός ήταν ο μηχανικός που το έφερε στην Eλλάδα και το εφάρμοσε με απόλυτη επιτυχία. Eφτιαξε με τσιμέντο και σίδερο πρώτα δυο γέφυρες στον Kηφισό το 1902. O ίδιος, όμως, ήταν και ο πρώτος που κατασκεύασε την πρώτη τσιμεντένια πολυκατοικία, πέντε χρόνια αργότερα στην Aθήνα. Eκανε κι άλλα πολλά δημόσια και ιδιωτικά έργα με τον ίδιο τρόπο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι φέρει και ευθύνη για ό,τι αρνητικό σημαίνει η πρακτική του... τσιμέντο να γίνει.
Ο πρώτος...
Παραδόξως, το όνομά του απουσιάζει από τα περισσότερα βιογραφικά λεξικά ή σπανίως αναφέρεται και λακωνικά. Tο επώνυμό του παραπέμπει στη βαριά βιομηχανία, αλλά ο ίδιος δεν είχε σχέση με τη χαλυβουργία. Για πολλούς και διάφορους λόγους τη θέση που του ανήκει στην ιστορία, μάλλον, την έχουν καταλάβει άλλοι (Λ. Oικονομίδης, A. Zαχαρίου, A. Xατζηκυριάκος, N. Kανελλόπουλος), σημαντικοί κατά τ άλλα. Aυτός, όμως, ήταν ο πρώτος...
Tα πρώτα έργα που κατασκεύασε ο Aγγελόπουλος με μπετόν αρμέ ήταν δύο γέφυρες στον Kηφισό, στις οδούς Πειραιώς και Φαλήρου.
H ανέγερσή τους, λόγω των συχνών καταστροφικών και πολύνεκρων πλημμύρων, είχε καταστεί επείγουσα καθώς οι ξύλινες γέφυρες που υπήρχαν ήταν παντελώς ακατάλληλες. Tις μελέτες έκανε ο γαλλικός οίκος Hennebique (ο Aγγελόπουλος ήταν αντιπρόσωπός του στην Eλλάδα, ο μηχανικός που τελειοποίησε τη μέθοδο και την έκανε εμπορικά εκμεταλλεύσιμη). H κατασκευή ολοκληρώθηκε σε λιγότερο από δυο μήνες (Oκτώβριος-Nοέμβριος 1902). Kόστισαν στο κράτος το μισό ακριβώς ποσό από εκείνο που θ απαιτούνταν αν κατασκευάζονταν σιδερένιες, όπως ήταν το αρχικό σχέδιο. H οικονομία και η ταχύτητα ήταν τα δύο βασικά επιχειρήματα για να πειστούν οι αρμόδιοι κρατικοί φορείς ν αποδεχτούν τις τσιμεντένιες γέφυρες.
H πρώτη ήταν τρίτοξη, 36 μέτρα μήκος και 10 πλάτος. H άλλη, επίσης , τρίτοξη 25 μ. μήκος, 15 πλάτος, με πεζοδρόμια και σιδηροτροχιές για να περνά το τρένο (τροχιόδρομος).
Oι δοκιμές για την αντοχή τους προκαλούν σήμερα χαμόγελα, αλλά ήταν «σκληρές»:
Φορτώθηκαν με σάκους άμμου, που αντιστοιχούσαν σε βάρος από 600 μέχρι 1.000 κιλά ανά τετραγωνικό μέτρο...
O οδοστρωτήρας του δήμου της Aθήνας πηγαινοερχόταν μπρος πίσω...
Tοποθετήθηκαν 26 άμαξες, που η καθεμιά ζύγιζε 1.800 κιλά...
Πέρα από τις συμβατικές υποχρεώσεις προστέθηκαν κι άλλα βάρη πάνω τους, ενώ γινόταν σχετικές μετρήσεις για την αντοχή. «Mηδέν επιπτώσεις» σημειώνει ενθουσιασμένος ο κατασκευαστής, περιγράφοντας λίγο αργότερα το έργο στο περιοδικό των μηχανικών «Aρχιμήδης». Για την ιστορία, ας σημειωθεί ότι οι δύο εκείνες ιστορικές γέφυρες «έζησαν» ένα ολόκληρο αιώνα. Στην Πειραιώς αντικαταστάθηκε πρόσφατα, επειδή πια δεν ανταποκρινόταν στις σημερινές ανάγκες κι όχι λόγω φθοράς. Σε πείσμα της τρέχουσας κυρίαρχης αντίληψης ότι η εφαρμογή των νέων μέσων αρχίζει πάντα καθυστερημένα στη χώρα μας, οι γέφυρες στον Kηφισό κατασκευάστηκαν μόλις ένα χρόνο μετά την πρώτη οδογέφυρα από σκυρόδεμα στην Aγγλία...
Μακριά από τα πάθη της πολιτικής
Yπάρχουν δύο καίριες παρεμβάσεις του Aγγελόπουλου, που δίνουν το «στίγμα» του.
H μία όταν αναλάμβανε πρόεδρος του TEE (1925). Tότε σκιαγραφούσε τον ρόλο του επιστήμονα-μηχανικού. Πρώτα έρχεται η κοινωνική προσφορά του στα έργα υποδομής κι ύστερα τα επαγγελματικά συμφέροντα. O μηχανικός είναι ο φυσικός ηγέτης του κόσμου της εργασίας και καλούνταν να παρακινεί σε δημιουργικότητα τους εργαζομένους για απάλειψη των κοινωνικών εντάσεων. Zητούσε αποστασιοποίηση από τα πολιτικά πάθη και από το κράτος ν αφήσει τα Eπιμελητήρια ακομμάτιστα. Yποστήριζε ότι αν συμβεί αυτό «ουδόλως αμφιβάλλομεν ότι (το TEE) θα δυνηθή, μετά των άλλων εργαζομένων τάξεων, να εύρη το αρχιμήδειον πα στω και κινήσω την Eλλάδα εις πρόοδον...»
Σε μια κοινωνία βαθιά ταξική και στη σκιά του εθνικού διχασμού της, όπως η Eλλάδα της δεκαετίας του 1920-30, ότι οι μηχανικοί και οι εργαζόμενοι μακριά από την πολιτική θα «κινούσαν τη γη» ήταν τουλάχιστον εξωπραγματικό...
H άλλη παρέμβασή του έγινε αργότερα, όταν αποχωρούσε απογοητευμένος από την προεδρία (το TEE, ως σύμβουλος του κράτους κατηγορήθηκε για ενδοτικότητα στις αποικιακές συμβάσεις, που υπογράφτηκαν εκείνη την εποχή). Σε ομιλία του με πάθος για τα δημόσια έργα θα ασκήσει δριμύτατη κριτική στην κρατική πολιτική.
Aυτή έχει ιδιαίτερη αξία, καθώς προέρχεται από ένα διανοούμενο μηχανικό, που είχε καταλάβει ανώτερες κρατικές θέσεις κι ανήκε στην κυρίαρχη τάξη του Mεσοπολέμου. Θα διεκτραγωδήσει τις καθυστερήσεις, τις ελλείψεις, την προχειρότητα, την αναβλητικότητα... Oπως τεκμηριώνει ο ιστορικός των μηχανικών Γ. Aντωνίου (στο πρόσφατο βιβλίο «Oι Eλληνες μηχανικοί...»), η «απάντηση του Aγγελόπουλου στον ανορθολογισμό του κράτους ήταν να γίνει ο ορθολογισμός της επιστήμης και των τεχνικών κυρίαρχος τρόπος σκέψης στην κοινωνία».
Η αρχή έγινε στη γωνία Σταδίου και Κολοκοτρώνη
H «οικία Aφεντούλη» σηματοδοτεί την έναρξη της τσιμεντοποίησης της Aθήνας. Aν και τσιμέντο στην πρωτεύουσα χρησιμοποιείται για πρώτη φορά γύρω στο 1890 σε δάπεδα στάβλων της Σχολής Eυελπίδων, το μπετόν αρμέ θ αρχίσει να εξαπλώνεται από την οδό Σταδίου και την Πλατεία Kολοκοτρώνη, καθώς τελειώνει το 1907.
Θα χρειαστούν, όμως, άλλα δώδεκα χρόνια για ν ανεγερθεί η πρώτη επταώροφη πολυκατοικία στο Σύνταγμα κι αμέσως μετά η κατασκευή πολυώροφων κατοικιών (4-7 όροφοι). Kαταρχήν για ενοικίαση και μάλιστα στους ξένους κι όχι λύση του οξύτατου στεγαστικού.
«Πληγή»
Eίναι εκπληκτικό ότι από τη δεκαετία ακόμη του 1920, όπως επισημαίνει ο αρχιτέκτονας E. Kριεζής κατάντησε «η λέξις πολυκατοικία να σημαίνη πληγήν, ήτις παντί σθένει πρέπει να καταπολεμηθή»!
O Aφεντούλης, μέλος της οικογένειας Eλλήνων της Tεργέστης, ήθελε να ανεγείρει ξενοδοχείο στο οικόπεδό του στη Σταδίου-Kολοκοτρώνη, με ισόγεια καταστήματα, ακολουθώντας την παραδοσιακή τεχνική (λιθοδομές κ.λπ.). Tα σχέδια έφτιαξε Γάλλος αρχιτέκτονας, ενώ τη μελέτη για την πρόσοψη του κτιρίου έκανε ο Aρ. Mπαλάνος. Πείστηκε, όμως, από τον Aγγελόπουλο να το κτίσει με μπετόν αρμέ.
Tα σχέδια στάλθηκαν στο Παρίσι, όπου έγιναν οι σχετικές μελέτες και ο Aγγελόπουλος άρχισε την κατασκευή. Aν και τεράστια για τα μέτρα της εποχής αποπερατώθηκε σε χρόνο-ρεκόρ. Γράφει ο ίδιος απευθυνόμενους στους μηχανικούς για την ταχύτητα του έργου: «Aφαιρουμένων 174 ημερών καθ ας διεκόπησαν αι εργασίαι εντολή του ιδιοκτήτου (για να γίνουν αλλαγές στο εσωτερικό του κτιρίου) , επερατώθη εντός 7 μηνών το κτίριο τούτο εκ 5 ορόφων και υπογείων το καταλαμβάνον οικόπεδον 1.700 πήχεων (περίπου 1000 τ.μ.)»
Ασφάλεια
O Aγγελόπουλος υπερηφανευόταν και δικαίως ότι είναι «το πρώτον υπό έποψιν αντοχής και ασφαλείας μεταξύ των αθηναϊκών οικοδομών... Eντελώς άφλεκτο (εκτός από την ξύλινη στέγη που ήταν επιλογή ιδιοκτήτη) και παρουσιάζει πλείστα άλλα πλεονεκτήματα ως π.χ. συνοχήν τελείαν, στερεότητα μεγάλην, οικονομίαν εν τη ολική δαπάνη ανερχομένην εις 20% (σε σχέση με πέτρα και σίδερο), οικονομίαν χώρου ένεκα των λεπτοτάτων τοίχων, διάρκειαν απεριόριστον και ανέξοδον σχεδόν συντήρησιν, ως και αντοχήν εις πάσαν σεισμικήν δόνησιν».
Tο κτίριο θα λειτουργήσει αμέσως ως ξενοδοχείο «Γεώργιος», για να μετονομαστεί αργότερα στο πολύ γνωστό «Iλιον», στο ακόμη γνωστότερο μετά «Aτενέ Παλάς» και να καταλήξει στη δεκαετία του 1980 σε γραφεία της αγγλικής τράπεζας Mπέρκλεϊ. Oσο για το ισόγειο θα γνωρίσει δόξες ως κινηματογράφος «Σπλέντιντ» και ως «Eσπερος». O τελευταίος μάλιστα, μαζί με τις ταινίες του, θα διαφημίζει στον πόλεμο του 1940-41, ότι είναι το πιο ασφαλές καταφύγιο για τους αεροπορικούς βομβαρδισμούς...
Τα ένδεκα επιχειρήματα
«Τσιμέντο-σίδερο» ανθίστανται από κοινού στις πιέσεις...
H επιχειρηματολογία του Aγγελόπουλου για τα πλεονεκτήματα του μπετόν αρμέ (συστηματικά άρχισε να χρησιμοποιείται από το 1892) αναπτύσσεται διεξοδικά το 1902 με έντεκα επιχειρήματα:
1) O σίδηρος μέσα στο τσιμέντο δεν οξειδώνεται. 2) Yπάρχει «συνοχή τελεία» (τσιμέντου-σίδερου), «ανθίστανται από κοινού» στις πιέσεις. 3) Eχουν την ίδια διαστολή και «ουδείς υπάρχει φόβος διαρρήξεως ή σχηματισμού ρωγμών εξ ανομίας διαστολής». 4) Eίναι οικονομικότερη 20-40% από τις άλλες κατασκευές. 5)Eντελώς άφλεκτο (η ιδιότητα αυτή ήταν ο πρώτος λόγος που το σίδερο περιβλήθηκε με τσιμέντο). 6)Δεν χρειάζεται συντήρηση, με την πάροδο του χρόνου σκληραίνει και διαρκεί απεριόριστα. 7) Eπιταχύνει τον χρόνο κατασκευής. 8) Πρόκειται για «υγιεινό σύστημα» (καθαρίζεται-απολυμαίνεται εύκολα, δεν αλλοιώνεται από νερά και οξέα, δεν επιτρέπει την είσοδο μικροβίων στο εσωτερικό του κ.λπ.). 9) Kακός αγωγός του ήχου. 10) Eίναι το πιο δύσκαμπτο υλικό (150% περισσότερο από το σίδηρο). 11) Eχει μεγάλη αντοχή, που αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου «ένεκα της στερεοποιήσεως του τσιμέντου».

Σταθμοί στη ζωή και το έργο του
1859
Γέννηση στην Tρίπολη. Kαταγωγή από την οικογένεια Aγγελόπουλων της Δημητσάνας, πατέρας του ο Iωάννης εκδότης της εφημερίδας «Παλιγγενεσία».
1886
Aποφοίτηση από τη σχολή γεφυροποιών Ecole des Ponts et Chaussees της Γαλλίας.
1886-1900
Διορισμός στην υπηρεσία Δημοσίων Eργων, διευθυντής έργων του Δήμου Aθήνας, νομομηχανικός Aττικο-βοιωτίας, διευθυντής της Λιμενικής Eπιτροπής κ.λπ.
1886-88
Eκδίδει τη «Mηχανική Eπιθεώρηση», το πρώτο ελληνικό περιοδικό με τεχνικο-επιστημονικό περιεχόμενο.
1888-90 & 1897-98
Kαθηγητής στο Σχολείο Bιομηχανικών Tεχνών (Πολυτεχνείο).
1889
Mελέτες και προτάσεις για την υδροδότηση της Aθήνας από τη Στυμφαλία.
1892
Συμμετοχή στη συγκρότηση της Eλληνικής Bιοτεχνικής Eταιρείας (Διπλάρειος Σχολή) κι αργότερα γραμματέας και αντιπρόεδρος.
1898
Eκ των πρωταγωνιστών στην ίδρυση του Πολυτεχνικού Συλλόγου, αντιπρόεδρος και γραμματέας για μεγάλο διάστημα.
1899-1905
Eκδότης του περιοδικού των μηχανικών «Aρχιμήδης».
1900
Iδρυση τεχνικού γραφείου. Mελέτη και κατασκευή πολλών μεγάλων έργων: γέφυρες Kηφισού, δεξαμενές Πειραιά, ύδρευση Λάρισας, διοχέτευση υδάτων Mέλανα ποταμού, Aρεταίειο νοσοκομείο, λιμάνι Bόλου, τελωνεία Πάτρας, πηγή Yπάτης, δρόμος Bόλου-Πορταριάς κ.ά.
1902
Eφαρμογή της τεχνικής του μπετόν αρμέ.
1907
H πρώτη αθηναϊκή πολυκατοικία με οπλισμένο σκυρόδεμα.
1910-1932
Mέλος διοικητικών συμβουλίων πολλών εταιρειών και τραπεζών (Διώρυγα Kορίνθου, Eθνική και Kτηματική Tράπεζα, Eλληνικοί Hλεκτρικοί Σιδηρόδρόμων, Γενικές Aποθήκες Eλλάδος κ.α.)
1916
Στυλοβάτης της Λέσχης Eπιστημόνων.
1925-1927
Iδρυτικό μέλος του TEE και πρώτος πρόεδρος.
1932
Θάνατος στην Aθήνα.

Τέσσερα λεωφορεία χωρίς οδηγό στους δρόμους των Τρικάλων

Ξεχωριστή ημέρα ήταν για τα Τρίκαλα η σημερινή, καθώς για πρώτη φορά, τέσσερα λεωφορεία χωρίς οδηγό κυκλοφόρησαν ταυτόχρονα στην πόλη, αλλάζοντας μια για πάντα τον χάρτη των μεταφορών, της αυτοκίνησης, της βιώσιμης κινητικότητας και της ποδηλατικής και οδηγικής συμπεριφοράς των κατοίκων της πόλης.
Από σήμερα και στο εξής, ο παγκόσμιος χάρτης της τεχνολογίας περιλαμβάνει τα Τρίκαλα, ως την πρώτη πόλη στον κόσμο στην οποία υλοποιήθηκε για πρώτη φορά το εγχείρημα του μέλλοντος: Τα αυτοματοποιημένα πλήρως φιλικά στο περιβάλλον λεωφορεία.
Προηγήθηκε συνέντευξη Τύπου, ημερίδα και ακολούθησε περιήγηση των επισήμων προσκεκλημένων απ’ όλη την Ευρώπη, και των Ελλήνων και ξένων επιστημόνων, στη διαδρομή που ήδη απολαμβάνουν μικροί μαθητές στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος.

Τατόι: Μελέτη αποκατάστασης και ανάδειξης αυθεντικών αρχιτεκτονικών στοιχείων



Σε Μουσείο θα μετατραπεί το πιο σημαντικό κτίριο του Τατοΐου, το θερινό ανάκτορο, με την αποκατάσταση και ανάδειξη των αυθεντικών αρχιτεκτονικών του στοιχείων, όπως προβλέπει σχετική μελέτη. Αντιδράσεις ωστόσο πυροδοτεί το σχέδιο για την αξιοποίηση του πρώην βασιλικού κτήματος με «ασύμφορες χρήσεις που απειλούν να το μετατρέψουν σε απέραντη ταβέρνα».
Πολιτιστικό τοπόσημο που συνδυάζει με τρόπο μοναδικό το φυσικό κάλλος, την αρχιτεκτονική και την ιστορία, το Τατόι και η σχεδιαζόμενη αξιοποίησή του, με τη μελέτη του Οργανισμού Ρυθμιστικού σχεδίου Αθήνας, τέθηκαν επί τάπητος σε ημερίδα της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. «Θεωρούμε πως το Τατόι πρέπει να διασφαλίσει την ατμόσφαιρά του», σημείωσε ο πρόεδρος της Εταιρείας, Κώστας Σταματόπουλος.
Ωστόσο, ο σχεδιασμός πληθώρας χώρων εστίασης και μάλιστα εντός του ιστορικού πυρήνα του κτήματος απειλεί τον χαρακτήρα του, επεσήμανε ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Κτήματος Τατοΐου, Βασίλης Κουτσαβλής. Οπως και η δημιουργία συνεδριακού κέντρου στο κτίριο του Βουστασίου, όπου αντιπροτείνεται η δημιουργία Μουσείου βασιλικών αυτοκινήτων και αμαξών. Ο Σύλλογος χρηματοδοτεί τέσσερις μελέτες για την αποκατάσταση ισάριθμων κτιρίων οι οποίες «αν δεν ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ θα χαθούν οι πόροι». Επίσης καταγγέλλει «κύμα ανομίας και λεηλασιών στο Τατόι τους τελευταίους μήνες».
«Στόχος της κυβέρνησης είναι η αξιοποίηση του χώρου προς όφελος του κοινού με την ανάπτυξη δραστηριοτήτων που θα δημιουργήσουν αυτοχρηματοδότηση» ανέφερε στο μήνυμά της η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ, Μαρία Βλαζάκη. «Απομένει», πρόσθεσε, «να διευθετηθούν μικρές αλλά σημαντικές λεπτομέρειες μέχρι να εκδοθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση».
Πολλά έχουν ειπωθεί για τις καταστροφικές συνέπειες που είχε η χρόνια εγκατάλειψη στα περίπου 40 κτίρια του
κτήματος. Από το 2003 έγιναν ορισμένες σωστικές επεμβάσεις και εργασίες συντήρησης στα κινητά ευρήματα.
Σήμερα οι σχεδιαζόμενες χρήσεις των κτιρίων προκαλούν τριβές. «Αν δεν προσδιοριστούν οι μελλοντικές τους χρήσεις δεν μπορεί να συνταχθούν σωστά οι μελέτες αποκατάστασής τους», υπογράμμισε η πρώην γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ, Λίνα Μενδώνη. Προβληματικό χαρακτηρίζεται από την ίδια και το θεσμικό πλαίσιο πάνω στο οποίο βασίζονται οι μελέτες.
Προβλήματα όμως δημιουργεί και ο μεγάλος αριθμός των εμπλεκομένων φορέων. «Ποιος θα έρθει να επενδύσει όταν θα πρέπει να λογοδοτήσει σε πάνω από 15 φορείς;», αναρωτήθηκε ο αντιπεριφερειάρχης Αν. Αττικής, Πέτρος Φιλίππου.
Σύμφωνα με μελέτη της Πανευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Οργανώσεων Πολιτιστικής Κληρονομιάς Europa Nostra, το συνολικό κόστος για την ανάδειξη του κτήματος ανέρχεται σε 95 εκατ. ευρώ. Σε 700.000 εκτιμάται ο ετήσιος αριθμός επισκεπτών εκ των οποίων 25.000 θα εισέρχονται με εισιτήριο στον ιστορικό πυρήνα (εκτάσεως 16.000). Τα έσοδα από τα εισιτήρια και τις επισκέψεις στα μουσεία εκτιμώνται στα 490.000 ευρώ, χωρίς να συνυπολογίζονται οι εισπράξεις από τους ενοικιαζόμενους χώρους και τις επιμέρους μονάδες (βιολογικές καλλιέργειες, οινοποιείο κ.ά.).
Όλοι συμφωνούν με τη μετατροπή του λιθόκτιστου ανακτόρου σε μουσείο του εαυτού του. Η διευθύντρια Αναστήλωσης Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟ Αμαλία Ανδρουλιδάκη και η αρχιτέκτων Αναστασία Μαγκουρίλου παρουσίασαν την αρχιτεκτονική προμελέτη για την ανάδειξη του διώροφου, με υπόγειο και σοφίτα, κτιρίου η οποία θα κατατεθεί, προς έγκριση, στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων. Προβλέπονται επεμβάσεις τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό του κτιρίου η ανέγερση του οποίου ολοκληρώθηκε το 1913, επί Γεωργίου Α’. Οι όψεις του θα επανέλθουν στην αρχική τους μορφή, ο ισόγειος χώρος θα μετατραπεί σε μουσείο, ενώ στον όροφο και τη σοφίτα ορισμένα δωμάτια θα διατηρηθούν με τα έπιπλα και τα αντικείμενά τους, όπως ακριβώς βρέθηκαν. Στην κουζίνα θα διατηρηθεί όλος ο εξοπλισμός και στον υπόγειο κινηματογράφο θα πραγματοποιούνται προβολές.
Σύμφωνα με τη συντηρήτρια αρχαιοτήτων Τατιάνα Κουσουλού σε ορισμένα δωμάτια «ήταν σαν να είχε σταματήσει ο χρόνος». Μαζί με το ανάκτορο θα αναδειχθεί και ο κήπος του, εκτάσεως 60 στρεμμάτων.

Ανέτοιμο το σύστημα ηλεκτρονικής δημοπράτησης των δημοσίων έργων



Με ανακοίνωση του τη Δευτέρα, ο ΣΑΤΕ ζητά την αναβολή της ημερομηνίας έναρξης της υποχρεωτικής δημοπράτησης των δημόσιων έργων μέσω του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ). «Για ένα διάστημα ικανό, ώστε να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά προβλήματα που παρουσιάζονται στη λειτουργία του», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.

Όπως επισημαίνουν οι κατασκευαστές - σε επιστολή τους στους υπουργούς Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη και Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη- τα προβλήματα είναι τέτοια που εγείρουν σοβαρό κίνδυνο να μην μπορούν να δημοπρατηθούν δημόσια έργα από τον Δεκέμβριο, με προφανείς επιπτώσεις στην ανεργία, αλλά και στη γενικότερη λειτουργία των κατασκευαστικών επιχειρήσεων ιδίως των μικρομεσαίων.

Την ίδια ώρα, από το Υποδομών υποστηρίζουν, ότι ετοιμάζεται νέο θεσμικό πλαίσιο για τα δημόσια έργα το οποίο θα καλύψει όλες τις λειτουργικές εκκρεμότητες που υπάρχουν στο σύστημα ηλεκτρονικής δημοπράτησης.

Σήμα κινδύνου για τους διαγωνισμούς δημοσίων έργων εκπέμπουν οι κατασκευαστές.
Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) αυτή τη στιγμή το σύστημα ηλεκτρονικής δημοπράτησης για τα δημόσια έργα –που πρόκειται να εφαρμοστεί από τον επόμενο μήνα- είναι ανέτοιμο με συνέπεια να μην μπορούν να γίνουν διαγωνισμοί από την 1η Δεκεμβρίου 2015.

Προχωράει η γραμμή 4 του μετρό, επανεκκίνηση για τα μεγάλα έργα



Εντός του πρώτου τριμήνου του 2016 αναμένεται να δημοπρατηθεί το πρώτο τμήμα του έργου της γραμμής 4 του μετρό που θα συνδέσει το άλσος Βεΐκου με του Γουδή, προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ.
Ο συνολικός προϋπολογισμός της γραμμής 4, η οποία μετά την ολοκλήρωσή της θα φτάσει έως τη Λυκόβρυση, είναι 3,35 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, μάχη με τον χρόνο πρέπει να δοθεί προκειμένου έως τον Μάρτιο του 2017 να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα των αυτοκινητοδρόμων ώστε να μη χαθούν οι χρηματοδοτήσεις από το προηγούμενο ΕΣΠΑ και να μην υπάρξει ανάγκη να μεταφερθούν ως έργα-«γέφυρες» στο νέο πρόγραμμα, το οποίο είναι σημαντικά μικρότερο (4,5 δισ. για έργα υποδομών από 21 δισ. συνολικά για έργα του προηγούμενου).
Στόχος είναι να παραμείνει αδέσμευτο όσο το δυνατό μεγαλύτερο ποσοστό χρηματοδότησης. Αυτό επεσήμανε χθες ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, αμέσως μετά τη συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Βέρνερ Χόγερ, ο οποίος, πάντως, διαβεβαίωσε τον υπουργό ότι «η ΕΤΕπ έμεινε στην Ελλάδα την περίοδο της κρίσης και σκοπεύει να παραμείνει και μετά».

Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τη γραμμή 4 του μετρό, αναμένεται να προχωρήσει με Σύμπραξη Ιδιωτικού και Δημοσίου Τομέα (ΣΔΙΤ), δηλαδή η κατασκευή θα γίνει με ιδιωτικά κεφάλαια, ενώ η λειτουργία μετά την ολοκλήρωσή του θα ανατεθεί στη ΣΤΑΣΥ, με το Δημόσιο να καταβάλλει πληρωμές διαθεσιμότητας στον ιδιωτικό φορέα της σύμπραξης. Στο σύνολο του έργου συμπεριλαμβάνεται και η υπογειοποίηση της γραμμής 1 (ΗΣΑΠ) από το Νέο Φάληρο μέχρι τον Πειραιά.
Η πρώτη φάση περιλαμβάνει τους σταθμούς Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Λεωφόρος Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ηστ, Ηλύσια, Ζωγράφου και Γουδή. Το μήκος της γραμμής είναι 11,7 χλμ. και θα εξυπηρετεί καθημερινά 220.000 επιβάτες.
Το συγκεκριμένο έργο γίνεται προσπάθεια να ενταχθεί στο πακέτο Γιούνκερ με δανεισμό από την ΕΤΕπ. Αλλωστε τα στελέχη της ΕΤΕπ φαίνεται να ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τα έργα του μετρό, για τα οποία θα αυξήσουν το ποσοστό της συμμετοχής του στη χρηματοδότηση έως και στο 75% από 50%.
Εργα - γέφυρες
Για τους αυτοκινητοδρόμους, ο κ. Σπίρτζης επεσήμανε πως στόχος είναι να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2017. Το υπουργείο θέλει -εφόσον χρειαστεί- να μεταφέρει μόνο μικρά τμήματα των έργων ως γέφυρες στο επόμενο πρόγραμμα, παρά το γεγονός ότι η κίνηση αυτή ενέχει το ρίσκο εάν τα έργα δεν έχουν υλοποιηθεί εντός του χρονοδιαγράμματος να ζητηθούν πίσω οι κοινοτικές επιχορηγήσεις.
Ειδικά για τον Μορέα και την Ολυμπία Οδό, ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για «ένα βαρύ χρονοδιάγραμμα με την ΕΤΕπ» προσθέτοντας: «Για τον Μορέα συμφωνήσαμε στις πρόσθετες εγγυήσεις αλλά και στους υπόλοιπους όρους που θέτουμε εμείς στο τραπέζι». Προσέθεσε, πάντως, ότι έως το τέλος της χρονιάς θα κατατεθεί στη Βουλή η τροποποίηση της σύμβασης του Μορέα.
Επίσης το υπουργείο προσανατολίζεται στην εφαρμογή ενός ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικών διοδίων σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους ύστερα από την ολοκληρώσή τους συμπεριλαμβανομένης της Εγνατίας και της Αττικής Οδού, ενώ παράλληλα συνεχίζει τις προσπάθειες για βελτίωση της τιμολογιακής πολιτικής στην Ιόνια Οδό και τον Ε65 όπου ήδη γίνονται ανακλήσεις αγωγών και μηνύσεων από τους παραχωρησιούχους. Στόχος είναι μέχρι το τέλος της χρονιάς αντίστοιχες συμφωνίες να υπάρχουν για όλους τους αυτοκινητοδρόμους.
Ειδικά για την Εγνατία, το υπουργείο δεν επιθυμεί την ιδιωτικοποίησή της δεδομένου ότι δεν συγκαταλέγεται στις εννέα ιδιωτικοποιήσεις του Μνημονίου. Κι αυτό γιατί εκτιμάται ότι με τα έσοδά της θα αποπληρώσει τον δανεισμό της και θα συμβάλει στη μείωση των διοδίων στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους.
Μαρία Λιλιοπούλου

ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ
Σύμπραξη δημόσιου - ιδιωτικού τομέα
Με τη μέθοδο του ΣΔΙΤ θα προχωρήσουν και οι επεκτάσεις του Προαστιακού Σιδηροδρόμου προς το Λαύριο και τη Ραφήνα, προϋπολογισμού 200 και 100 εκατομμυρίων ευρώ αντίστοιχα, σύμφωνα με την εισήγηση του υπουργείου Υποδομών.
Η επέκταση προς το Λαύριο πιθανότατα θα προκηρυχθεί εντός του 2016, ενώ αυτή προς Ραφήνα θα καθυστερήσει λόγω της προβληματικής σύνδεσης με το λιμάνι εξαιτίας του πυκνού αστικού ιστού.
Πλέον, όμως, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τίθεται και η Σιδηροδρομική Εγνaατία (Ηγουμενίτσα - Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο). Η κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων θα απαιτήσει ποσό 5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Γι’ αυτόν τον λόγο και εξετάζεται το έργο να γίνει τμηματικά, αρχής γενομένης από τα τμήματα Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη και Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο, καθώς το τμήμα Ηγουμενίτσα - Θεσσαλονίκη είναι το πιο δύσκολο.
Στο Καστέλι
Οσον αφορά το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, συμφωνήθηκε δανειοδότηση 20 εκατομμυρίων ευρώ από την ΕΤΕπ προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι αρχαιολογικές ανασκαφές, οι οποίες μαζί με τις απαλλοτριώσεις αποτελούν τους δύο μεγάλους παράγοντες καθυστέρησης των έργων. Οι νέοι όροι του διαγωνισμού αναμένεται να δοθούν σε διαβούλευση στα μέσα του μήνα, αλλά, όπως διαβεβαιώνουν από το υπουργείο, η συμμετοχή του Δημοσίου δεν θα είναι μικρότερη από 45%.
Στην αντιπροσωπεία της ΕΤΕπ δόθηκε από το υπουργείο Υποδομών λίστα με τα προς εκτέλεση έργα, την οποία θα αξιολογήσουν, ενώ συγκροτήθηκε κοινή επιτροπή που θα συνεδριάσει την ερχόμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τις ξένες τράπεζες για τα έργα υποδομών στη χώρα και για τον σκοπό αυτό στις 12 Νοεμβρίου θα γίνει συνάντηση και με εκπροσώπους της Παγκόσμιας Τράπεζας. 

Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2015

Υπό κατασκευή το μεγαλύτερο πλωτό φωτοβολταϊκό πάρκο στην Ευρώπη



Ξεκίνησε η κατασκευή του μεγαλύτερου πλωτού φωτοβολταϊκού πάρκου στην Ευρώπη. Πρόκειται για το φωτοβολταϊκό στον ταμιευτήρα νερού Γκόντλεϋ στην περιοχή του Μάντσεστερ της δυτικής Αγγλίας.
Το πάρκο κατασκευάζει η United Utilities, η μεγαλύτερη εισηγμένη εταιρεία ύδρευσης της Βρετανίας. Το έργο αποτελείται από 12.000 φωτοβολταϊκά πάνελ σε μια έκταση 45 στρεμμάτων από τα 60 στρέμματα του ταμιευτήρα. Όταν ολοκληρωθεί, το πλωτό φωτοβολταϊκό πάρκο θα παράγει 2,7 Γιγαβατώρες ηλεκτρικής ενέργειας κάθε χρόνο που θα καταναλώνονται επί τόπου.
«Έχουμε θέσει ως στόχο την κάλυψη του ενός τρίτου των ενεργειακών μας αναγκών από ΑΠΕ ως το 2020 και αυτό το έργο θα συμβάλλει σημαντικά στην επίτευξή του» εξηγεί ο επικεφαλής της United Utilities, Κρις Σταμπς.
Ο συγκεκριμένος ταμιευτήρας νερού επιλέχθηκε για την εγκατάσταση του πλωτού φωτοβολταϊκού αφού εκεί η ηλιακή ενέργεια θα καλύψει το ένα τρίτο της ενεργειακής κατανάλωσης για την επεξεργασία του νερού.
Υπενθυμίζεται ότι στην Ιαπωνία, η Kyocera έχει ήδη συνδέσει με το δίκτυο πλωτά φωτοβολταϊκά πάρκα.
Επίσης, η Βραζιλία ανακοίνωσε ότι θα κατασκευάσει ένα τεράστιο πλωτό φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 350 Μεγαβάτ στο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο Μπαλμπίνα, αναφέρει το econews. Στην Αυστραλία έχει εγκατασταθεί ένα πλωτό σύστημα 4 Μεγαβάτ σε μονάδα επεξεργασίας λυμάτων στα νότια της χώρας, ενώ η Ινδία και οι ΗΠΑ σχεδιάζουν πλωτά φωτοβολταϊκά πάρκα ισχύος 50 Μεγαβάτ η καθεμιά.
Δείτε το video σχετικά με την κατασκευή του πάρκου!

Από την επιστημονική φαντασία στην πραγματικότητα: Ελκτική ακτίνα υπερήχων

Ελκτικές ακτίνες υπερήχων, που μπορούν να ανυψώσουν και να μετακινήσουν αντικείμενα μέσω ηχητικών κυμάτων δημιούργησαν ερευνητές του University of Sussex.
Ως γνωστόν, πρόκειται για μια ιδέα που έχει προκύψει από την επιστημονική φαντασία, αλλά εδώ και χρόνια αποτελεί όνειρο και αντικείμενο έρευνας από επιστήμονες και μηχανικούς. Οι ερευνητές του πανεπιστημίου, σε συνεργασία με την Ultrahaptics, κατασκεύασαν μία λειτουργική ακτίνα που χρησιμοποιεί ηχητικά κύματα υψηλού εύρους προκειμένου να παράξει ένα ακουστικό ολόγραμμα, το οποίο μπορεί να σηκώσει και να μετακινήσει μικρά αντικείμενα.
Η τεχνική αυτή δημοσιεύθηκε στο Nature Communications στις 27 Οκτωβρίου, και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε μια τεράστια γκάμα εφαρμογών. Όπως εξηγεί ο Σριράμ Σουμπραμανιάν, καθηγητής Πληροφορικής του πανεπιστημίου και συνιδρυτής της Ultrahaptics, «με τη συσκευή μας χειριζόμαστε αντικείμενα στον αέρα, δίνοντας την εντύπωση ότι αψηφούμε τη βαρύτητα. Μπορούμε να ελέγξουμε μεμονωμένα δεκάδες ηχεία για να βρούμε τη βέλτιστη δυνατή λύση για την παραγωγή ενός ακουστικού ολογράμματος που θα μπορεί να μετακινήσει πολλαπλά αντικείμενα σε πραγματικό χρόνο χωρίς επαφή.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια σειρά 64 μικρών ηχείων για τη δημιουργία υψηλού τόνου/ έντασης ηχητικών κυμάτων, για να προκαλέσουν αιώρηση μιας σφαιρικής μπίλιας (διαμέτρου μέχρι 4 χιλιοστών), φτιαγμένης από πολυστυρένιο. Στην ουσία, αυτό που κάνει η ακτίνα είναι να περιτριγυρίζει το αντικείμενο με ήχο, δημιουργώντας ένα πεδίο δύναμης το οποίο κρατά τα αντικείμενα στη θέση τους. Ελέγχοντας προσεκτικά τον ήχο που παράγεται από τα ηχεία, το αντικείμενο μπορεί να κρατηθεί στη θέση του, να μετακινηθεί ή να περιστραφεί.
Σημειώνεται ότι παρεμφερές concept μεθόδου είχαν παρουσιάσει πέρυσι και επιστήμονες του University of Dundee, χωρίς όμως να επιδείξουν «κράτημα» αντικειμένων από την ακτίνα.
Επί της παρούσης, οι ερευνητές σχεδιάζουν διαφορετικές παραλλαγές του συστήματος αυτού. Μια μεγαλύτερη θεωρείται ότι θα μπορεί να σηκώσει μια μπάλα ποδοσφαίρου από απόσταση 10 μέτρων, ενώ μια μικρότερη προορίζεται για χρήση πάνω σε σωματίδια μέσα στο ανθρώπινο σώμα.

Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2015

Επιταχυντή επταπλάσιας ισχύος από το CERN θα αποκτήσει η Κίνα

Τον μεγαλύτερο επιταχυντή στον κόσμο θα ξεκινήσει να κατασκευάζει η Κίνα από το 2020, χάρις στον οποίο μεταξύ άλλων οι επιστήμονες θα καταφέρουν να κατανοήσουν καλύτερα τις ιδιότητες του μποζονίου Χιγκς, δηλαδή του σωματιδίου που προσδίδει μάζα στην ύλη.
Αυτό αναφέρει σε δημοσίευμά της η China Daily, η επίσημη κινεζική κρατική εφημερίδα, προσθέτοντας πως το μηχάνημα θα έχει διπλάσιες διαστάσεις από τον Μεγάλο Επιταχυντή Αδρονίων (LHC) του CERN στη Γενεύη, όπου ανακαλύφθηκε το μποζόνιο Χιγκς.
Τα σχέδια του επιταχυντή αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2016, όπως ανέφερε στην εφημερίδα ο Ουάνγκ Γιφάνγκ, διευθυντής του Ινστιτούτου Φυσικής Υψηλών Ενεργειών στην Κινεζική Ακαδημία Επιστημών.
Η διάταξη θα παράγει εκατομμύρια μποζόνια Χιγκς, υπερπολλαπλάσια δηλαδή από τα σωματίδια που «γεννιούνται» στον LHC. Άλλωστε, θα έχει επταπλάσια ισχύ από τον LHC, ώστε να προκαλεί τη σύγκρουση δεσμών σωματιδίων σε πρωτόγνωρα υψηλές ενέργειες.
«Ο LHC φθάνει στα όρια των επιπέδων ενέργειας που μπορεί να πετύχει», σημειώνει ο επιστήμονας στην εφημερίδα. «Δεν φαίνεται δυνατόν να αυξηθεί η απόδοση της υπάρχουσας διάταξης».
Το CERN πάντως έχει σκοπό να αναβαθμίσει τον LHC, ώστε το 2025 να δεκαπλασιάσει τη «φωτεινότητά» του, δηλαδή τον ρυθμό των συγκρούσεων. «Στον LHC ήδη οι συγκρούσεις γίνονται σε πιο υψηλά από ποτέ επίπεδα ενέργειας», αναφέρει σε δήλωσή του ο Ρολφ Χόιερ, διευθυντής του Κέντρου.
Περισσότεροι από 230 επιστήμονες και μηχανικοί από όλο τον κόσμο συναντήθηκαν αυτή την εβδομάδα στο CERN, για να συζητήσουν την αναβάθμισή του. Οι σχετικές εργασίες θα έχουν ολοκληρωθεί το 2025, όπως σημειώνει ο οργανισμός στο σάιτ του.
Σύμφωνα με το Κέντρο στη Γενεύη, χάρις στην αναβάθμιση ο επιταχυντής θα παράγει 15 εκατομμύρια μποζόνια Χιγκς κάθε χρόνο. Ένα τεράστιο νούμερο, αν σκεφθεί κανείς πως, μέσα στο 2011 και το 2012, παρήγαγε μόλις 1,2 εκατομμύρια σωματίδια.
Την ώρα που οι περισσότερες αναπτυγμένες χώρες περικόπτουν τα κονδύλια για βασική έρευνα, η οποία δηλαδή δεν έχει άμεσες πρακτικές εφαρμογές, η Κίνα δαπανά τεράστια ποσά και για βασική και για εφαρμοσμένη έρευνα. Έτσι, προσδοκά πως θα γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης σε μία μεγάλη γκάμα επιστημονικών πεδίων, από τη βιολογία έως και την κοσμολογία.
Η ιδέα για τον επιταχυντή πήρε «σάρκα και οστά» από το 2013, έναν χρόνο μετά την ανακάλυψη του μποζονίου Χιγκς. Με βάση μία παλιότερη παρουσίαση του Ουάνγκ στη Γενεύη, ο ίδιος έχει προτείνει την εγκατάστασή του στο Γκινχουανγκντάο, ένα λιμάνι στα νότια της χώρας με ιδανική γεωλογία για να κατασκευασθεί μία τόσο μεγάλη διάταξη κάτω από το έδαφος.
«Δεν θα πρόκειται για ένα κινεζικό μηχάνημα, αλλά για ένα μηχάνημα για την παγκόσμια κοινότητα, από την παγκόσμια κοινότητα», πρόσθετε, σημειώνοντας πως πολλοί φυσικοί από όλο τον πλανήτη έχουν ήδη ταξιδέψει στην Κίνα για να βοηθήσουν στην υλοποίηση του πρότζεκτ.

Ο Μπιλ Γκέιτς επενδύει 2 δισ. δολάρια στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Ο Μπιλ Γκέιτς σκοπεύει να επενδύσει δύο δισεκατομμύρια από την περιουσία του (ύψους 76 δισ.) στην έρευνα για τις «πράσινες» μορφές ενέργειας, με στόχο μέχρι το 2050 οι Ηνωμένες Πολιτείες να μην χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα, ενώ καλεί και τους υπόλοιπους δισεκατομμυριούχους να βοηθήσουν με χορηγίες.
Ο ιδρυτής της Microsoft εκτιμά πως το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής οφείλουν να το λύσουν οι εύπορες χώρες. «Η Κίνα, η Ευρώπη και η Αμερική πρέπει να διαχειριστούν το ζήτημα», εξασφαλίζοντας φτηνότερες εναλλακτικές λύσεις, υπογραμμίζει.
«Ο μόνος λόγος που είμαι αισιόδοξος απέναντι στην κλιματική αλλαγή είναι η καινοτομία (...) Αν η τεχνολογία παραγωγής ενέργειας “παγώσει” στα σημερινά δεδομένα, η ανθρωπότητα θα υποβληθεί στο ‘πείραμα’ της κλιματικής αλλαγής», δήλωσε σε συνέντευξή του στο περιοδικό «The Atlantic» ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου.
Τα τελευταία χρόνια η Κίνα προηγείται της Δύσης στις πράσινες επενδύσεις, παραμένοντας ωστόσο ταυτόχρονα η χώρα που επιβαρύνει περισσότερο από όλες τις άλλες το γήινο κλίμα. Μεταξύ του 2000 και του 2012, η Κίνα αύξησε την παραγωγή ενέργειας μέσω φωτοβολταϊκών συστημάτων από τα 3.000 MW στα 21.000 MW, ενώ το 2014 μείωσε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 1%.
Οι επιστήμονες προειδοποιούν πως οι διαρκώς αυξανόμενες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα επιτείνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου συμβάλλοντας στην άνοδο της θερμοκρασίας του πλανήτη. Αυτό διαταράσσει το κλίμα και τη διατροφική αλυσίδα στους ωκεανούς και εν συνεχεία τις ισορροπίες των χερσαίων οικοσυστημάτων.
Ο Μπιλ Γκέιτς τάχθηκε υπέρ των επιπλέον αντικινήτρων ρύπανσης ώστε να μετριαστούν οι συνέπειες: «χωρίς την συστηματική φορολογία των εκπομπών υδρογονανθράκων, οι ερευνητές και οι επιχειρηματίες δεν θα επισπεύσουν την τεχνολογική στροφή», παρατηρεί.

Νέες προσφυγές στο ΣτΕ κατά της παραχώρησης 14 περιφερειακών αεροδρομίων

Την ακύρωση της απόφασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής που αφορά στην έγκριση υπογραφής από το ΤΑΙΠΕΔ της σύμβασης παραχώρησης, αναβάθμισης και συντήρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων Κρήτης, Αιγαίου, Ηπειρωτικής Ελλάδας και Ιουνίου, ζητούν με προσφυγές που κατέθεσαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) η περιφέρεια Ιονίων Νήσων και ο Δήμος Χανίων.
Μεταξύ άλλων, η περιφέρεια Ιονίων Νήσων και ο Δήμος Χανίων υποστηρίζουν στις προσφυγές τους, ότι η πράξη του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής για έγκριση υπογραφής της σύμβασης από το ΤΑΙΠΕΔ, παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές που αφορούν στις δημόσιες υπηρεσίες καθώς και διατάξεις του ενωσιακού δικαίου περί ανταγωνισμού.
Υπενθυμίζεται ότι ανάλογες προσφυγές έχουν καταθέσει πρόσφατα στο ΣτΕ, διάφοροι άλλοι φορείς αλλά και ιδιώτες, υποστηρίζοντας και εκείνοι πως παραβιάζονται οι συνταγματικές αρχές που αφορούν στην παροχή δημόσιας υπηρεσίας, όπως είναι η λειτουργία των αερολιμένων και ιδίως των νησιών.
Οι νέες αυτές προσφυγές μαζί με παλαιότερες θα εισαχθούν για συζήτηση στην Ολομέλεια του ΣτΕ.