Δευτέρα 9 Οκτωβρίου 2017

Παράταση στις οικοδομικές άδειες έως το τέλος του 2018

 Παράταση της ισχύος των οικοδομικών αδειών έως το τέλος του 2018 στις οικοδομές που βρίσκονται στο στάδιο ολοκλήρωσης του φέροντος οργανισμού, προβλέπει τροπολογία που κατέθεσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) στο νομοσχέδιο για την προστασία και τον έλεγχο του δομημένου περιβάλλοντος. Η επέκταση των οικοδομικών αδειών κρίθηκε απαραίτητη προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες στις όψεις και στις στέγες των κτιρίων

Επίσης δίνει περιθώριο τριών ετών για την ολοκλήρωση έργων υποδομών από οικοδομικούς συνεταιρισμούς με εγκεκριμένη πολεοδομική μελέτη. Για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς βάσει του νόμου 4280/2014 έπρεπε τα έργα υποδομής να είχαν ολοκληρωθεί έως  τις 8 Αυγούστου του 2017. 

Τετάρτη 9 Αυγούστου 2017

Απόφαση Αγωγής για δάνειο σε Ελβετικό φράγκο

Απόφαση ασφαλιστικών μέτρων για δάνειο σε Ελβετικό φράγκο
Μία σημαντική απόφαση ΑΓΩΓΗΣ η οποία αφορά τους χιλιάδες δανειολήπτες σε Ελβετικό φράγκο, έλαβε το Πολυμελές Πρωτοδικείο της Ρόδου.
Το δικαστήριο έκανε δεκτή την αίτηση που κατέθεσε 32χρονος συμπολίτης μας ο οποίος και θα καταβάλλει την δόση του δανείου που είχε λάβει σε Ελβετικό φράγκο, με ισοτιμία αυτήν που ίσχυε την ημέρα εκταμίευσης των χρημάτων του!
Ο 32χρονος πριν από δέκα χρόνια πήρε δάνειο σε Ελβετικό φράγκο, και παρά το γεγονός ότι έχει καταβάλλει αρκετές χιλιάδες ευρώ για την αποπληρωμή του, εντούτοις φέρεται να μην έχει πληρώσει ούτε ένα ευρώ και παράλληλα να οφείλει περισσότερα χρήματα από αυτά που έλαβε!
Στο τέλος Οκτωβρίου  του 2014 ο 32χρονος δια της δικηγόρου του κ. Κατερίνας Βολονάκη, προσέφυγε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο της Ρόδου καταθέτοντας αγωγή για την υπόθεση, ενώ είκοσι μέρες αργότερα κατέθεσε στο Μονομελές Πρωτοδικείο Ρόδου και ασφαλιστικά μέτρα με τα οποία και ζητούσε να καταβάλλει τις δόσεις του δανείου του με την ισοτιμία του ευρώ που ίσχυε την περίοδο της εκταμίευσης και όχι με την σημερινή που έχουν μεσολαβήσει οι υποτιμήσεις.
Το δικαστήριο με απόφασή του είχε κάνει δεκτή την αίτηση του συμπολίτη μας, κάτι που στην πράξη σήμαινε ότι μέχρι την εκδίκαση της αγωγής από το Πολυμελές Πρωτοδικείο της Ρόδου, η μηνιαία δόση που θα έδινε ο 32χρονος στην τράπεζα θα ανερχόταν στο ποσό των 2000 ευρώ και όχι 3.300 ευρώ όπως θα υποχρεούνταν να καταβάλλει πριν τη δικαστική απόφαση και με δεδομένη και τη νέα υποτίμηση του ευρώ έναντι του ελβετικού φράγκου.
Παράλληλα η τράπεζα, μετά την δικαστική απόφαση, δεν είχε το δικαίωμα να καταγγείλει την σύμβαση του 32χρονου.
Ακολούθησε και η εκδίκαση της αγωγής από το Πολυμελές Πρωτοδικείο Ρόδου, το οποίο με την υπ’ αριθμ. 137/2017 απόφαση του που δημοσίευσε προχθές, «εξαφανίζεται» ο 291 Α.Κ, γίνεται σαφή μνεία για τις καταχρηστικότητες - την έλλειψη Διαφάνειας – Πράξη Διοικητή Τράπεζα της Ελλάδος και πολλά ακόμη και καταλήγει το δικαστήριο να δεχτεί την εν λόγω αγωγή διατάζοντας την επαναφορά ισοτιμίας εκταμίευσης!
Δηλαδή ο 32χρονος θα αποπληρώσει το δάνειο του καταβάλλοντας δόση σύμφωνα με την ισοτιμία που ίσχυε την ημέρα της εκταμίεσης των χρημάτων του!
Όπως είναι γνωστό, ο 32χρονος έλαβε το 2007 το ποσό των 650.000 ευρώ ως στεγαστικό δάνειο σε ελβετικά φράγκα και ως εγγυητές ήταν οι γονείς του. Έκτοτε ο 32χρονος κατέβαλλε κάθε μήνα περίπου το ποσό των 3000 ευρώ ωστόσο από τα στοιχεία που έχει στη διάθεση του προκύπτει ότι οφείλει ακόμη 720.000 ευρώ!
Και αυτό διότι με την οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα μας τα τελευταία χρόνια το ευρώ δεν έχει την ισοτιμία που είχε κατά την περίοδο εκταμίευσης του δανείου, με το ελβετικό φράγκο! Ως εκ τούτου ο 32χρονος κανονικά θα όφειλε ποσό 518.000 ευρώ και του ζητείται να καταβάλλει τουλάχιστον 200.000 ευρώ περισσότερα!
Με την αγωγή που κατέθεσε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο της Ρόδου ο 32χρονος ζητούσε να μην ισχύσει συγκεκριμένος όρος του δανείου, για τον οποίο υπάρχουν και αποφάσεις δικαστηρίων καθώς θεωρείται καταχρηστικός και αντίθετος όρος συνδιαλλαγής και τα χρήματα που καταβάλλει μηνιαίως να ληφθούν με την ισοτιμία που υπήρχε κατά την περίοδο λήψης του δανείου και όχι με την σημερινή τιμή του ευρώ σε σχέση με το ελβετικό φράγκο.

Τετάρτη 26 Ιουλίου 2017

Ρόδος: Τα σχέδια της Fraport Greece για το Αεροδρόμιο «Διαγόρας»

Η Fraport Greece πραγματοποίησε πριν λίγες μέρες στο νησί της Ρόδου ανοιχτή εκδήλωση για όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς. Η περιοδεία της εταιρείας ανά την Ελλάδα περιλαμβάνει τις 14 περιοχές των αεροδρομίων τα οποία διαχειρίζεται από τις 11 Απριλίου 2017, καθώς η διοίκηση της Fraport Greece δίνει προτεραιότητα στην ανάπτυξη στενών επαφών με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς.
Στρατηγική της εταιρείας είναι η δημιουργία στενών σχέσεων διαφάνειας με ένα μεγάλο εύρος ενδιαφερόμενων φορέων που περιλαμβάνουν εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, φορείς σχετικούς με τον τουρισμό, καθώς και όλους όσους σχετίζονται με τη λειτουργία των αεροδρομίων. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης η Fraport Greece παρουσίασε τα μελλοντικά της σχέδια για το αεροδρόμιο «Διαγόρας» και πραγματοποίησε ανοιχτό και παραγωγικό διάλογο με όλους τους παρευρισκόμενους.
O κ. Alexander Zinell, Δ/νων Σύμβουλος της Fraport Greece, δήλωσε: «Eίμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που βρισκόμαστε σε ένα από τα ομορφότερα νησιά της Ελλάδας, σε έναν προορισμό, γνωστό παγκοσμίως για τη σπουδαία ιστορία του, αλλά και την πλούσια φυσική του ομορφιά. To αεροδρόμιο αδυνατεί να υποστηρίξει τις προοπτικές ανάπτυξης της Ρόδου και αυτός είναι ο λόγος που βρισκόμαστε σήμερα εδώ: να παρουσιάσουμε τα σχέδιά μας για την ανάπτυξη και τον εκμοντερνισμό του αεροδρομίου. Στόχος μας είναι η δημιουργία ενός αεροδρομίου με μοντέρνες υποδομές και υπηρεσίες που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και των επισκεπτών. Τα προβλήματα του αεροδρομίου δεν εξαφανίζονται με κάποιο "μαγικό ραβδί".
Απαιτούνται μεγάλα έργα και βελτιώσεις στη λειτουργία του. Στο πλαίσιο της υλοποίησης της στρατηγικής μας έχουμε ήδη πραγματοποιήσει σημαντικές βελτιώσεις στην καθημερινή λειτουργία του αεροδρομίου αντιμετωπίζοντας χρόνια προβλήματά του. Μετά το τέλος της τουριστικής σεζόν θα ξεκινήσουν έργα μεγάλης κλίμακας που θα αλλάξουν την όψη του αεροδρομίου. Όπως καταλαβαίνετε, εάν είχαμε ξεκινήσει τα έργα αυτά μέσα στο καλοκαίρι, θα περιοριζόταν η χωρητικότητα του αεροδρομίου και θα αυξανόταν πολύ η ταλαιπωρία των επιβατών.
Την ίδια στιγμή, η Ρόδος είχε μία ακόμα ιδιαίτερη επιτυχημένη χρονιά όσον αφορά στην κίνηση επιβατών. Μέσα στο 2016 σημειώθηκε μία σημαντική αύξηση της τάξης του 7,9% (364.000 επιπλέον άτομα), ενώ μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2017 σημειώθηκε αντίστοιχη αύξηση της τάξης του 8,7% (136.000 επιπλέον άτομα). Θα πρέπει, όμως, η ανάπτυξη αυτή να συνεχιστεί μέσω βελτιωμένων υπηρεσιών και εγκαταστάσεων. Χρειάζεται να εργαστούμε όλοι μαζί για να διατηρήσουμε αυτή τη δυναμική και να προωθήσουμε τη Ρόδο ως προορισμό μετατρέποντας το αεροδρόμιο Ρόδου σε μία διεθνή «πύλη» επισκεπτών. Την ίδια στιγμή θα πρέπει να προσφέρουμε υπηρεσίες αντάξιες των προσδοκιών που δημιουργούνται από την ισχυρή φήμη του νησιού ανά τον κόσμο».
Tα σχέδια που παρουσίασε η Fraport Greece περιλαμβάνουν την κατασκευή νέου πυροσβεστικού σταθμού, ανακαίνιση του τερματικού σταθμού και αναδιοργάνωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών. Ταυτόχρονα θα πραγματοποιηθούν σημαντικές παρεμβάσεις για τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών , οι οποίες περιλαμβάνουν: 13% αύξηση των σταθμών Check-in, 71% αύξηση των ζωνών ασφαλείας, 15% αύξηση του συνολικού αριθμού πυλών, 25% αύξηση των ζωνών παραλαβής αποσκευών και 29% αύξηση του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών.

Σάββατο 3 Ιουνίου 2017

ΠΠρΝαυπλίου 456/2017: Δάνεια σε ελβετικό φράγκο - ακυρότητα ΓΟΣ ισοτιμίας - έλλειψη προσυμβατικής ενημέρωσηςΗ διάταξη του ΑΚ 291 θα ήταν εφαρμοστέα μόνο εάν οι ενάγοντες είχαν επιλέξει την αποπληρωμή σε αλλοδαπό νόμισμα

Από την απόφαση του Πολυμελούς Πρωτ. Ναυπλίου, αναδεικνύεται ότι τα μέρη δεν θέλησαν την οφειλή ξένου νομίσματος, αλλά χρησιμοποίησαν το ελβετικό φράγκο ως χρήμα μέτρο, ήτοι για τον προσδιορισμό της εκτάσεως της οφειλής σε ευρώ, η οποία θα διαμορφωνόταν ευνοϊκά ανάλογα με την ισοτιμία. Έτσι δεν πρόκειται για χρηματική οφειλή ξένου νομίσματος, οπότε εκ των πραγμάτων η ΑΚ 291, ως κανόνας ενδοτικού δικαίου, δεν είναι εφαρμοστέα στις υπό κρίση συμβάσεις. Ακόμα κι αν ήθελε θεωρηθεί ότι υφίσταται εν προκειμένω γνήσια διαζευκτική ενοχή, η ΑΚ 291 θα ήταν εφαρμοστέα μόνο εάν οι ενάγοντες είχαν επιλέξει την αποπληρωμή σε αλλοδαπό νόμισμα. 

O όρος της επίδικης σύμβασης, σύμφωνα με τον οποίο, οι ενάγοντες υποχρεούνταν να εκπληρώσουν τις εκ του δανείου υποχρεώσεις τους προς την Τράπεζα, είτε στο νόμισμα της χορήγησης, είτε σε ευρώ με βάση την τρέχουσα τιμή πώλησης του νομίσματος χορήγησης την ημέρα της καταβολής, προκαλεί διατάραξη της ισορροπίας των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων των εναγόντων, συμβαλλόμενου μέρους στις ένδικες δανειακές συμβάσεις, ως πρόσθετη αυτοτελή ρύθμιση μη καλυπτόμενη από τις διατάξεις του ενδοτικού δικαίου και αποκλίνει από τον ορίζοντα δικαιολογημένων προσδοκιών του καταναλωτή οδηγώντας σε στρέβλωση του σκοπού της σύμβασης, με βάση τις δικαιολογημένες προσδοκίες του μέσου καταναλωτή, όπου συγκαταλέγονται οι ενάγοντες, σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας υπό τις τρεις εκδοχές της, δηλαδή ως αρχή της αναγκαιότητας, της προσφορότητας και της αναλογικότητας stricto sensu, αλλά και  κατ’ εφαρμογή της αρχής της διαφάνειας. Η ενημέρωση του δανειολήπτη, σε σχέση με τα δάνεια σε συνάλλαγμα και αναφορικά με τον κίνδυνο, από ενδεχόμενη διακύμανση της συναλλαγματικής ισοτιμίας, πρέπει να συνίσταται στην παροχή ειδικών πληροφοριών, ούτως ώστε να διευκολύνεται η συγκρισιμότητα του προϊόντος αυτού με ομοειδή, καθώς και να γίνεται κατανοητή η πιθανή εξέλιξη του δανείου, ως προς το οφειλόμενο κεφάλαιο και οι πιθανοί κίνδυνοι, για τη διευκόλυνση δε της κατανόησης και συγκρισιμότητας του παραπάνω προϊόντος, τα πιστωτικά ιδρύματα οφείλουν να προβαίνουν σε σαφή και αναλυτική περιγραφή των παραγόντων, που προσδιορίζουν την πορεία του δανείου, με εναλλακτικές παραδοχές, ως προς την κύρια συνιστώσα, που δεν είναι άλλη από την εξέλιξη της συναλλαγματικής ισοτιμίας, παραθέτοντας δύο τουλάχιστον αντιπροσωπευτικά παραδείγματα.

Α. ΜΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ 291 ΑΚ
 Αναδεικνύεται, επομένως, ότι τα μέρη δεν θέλησαν την οφειλή ξένου νομίσματος, αλλά χρησιμοποίησαν το ελβετικό φράγκο ως χρήμα μέτρο, ήτοι για τον προσδιορισμό της εκτάσεως της οφειλής σε ευρώ, η οποία θα διαμορφωνόταν ευνοϊκά ανάλογα με την ισοτιμία. Έτσι δεν πρόκειται για χρηματική οφειλή ξένου νομίσματος, οπότε εκ των πραγμάτων η ΑΚ 291, ως κανόνας ενδοτικού δικαίου, δεν είναι εφαρμοστέα στις υπό κρίση συμβάσεις. Ακόμα κι αν ήθελε θεωρηθεί ότι υφίσταται εν προκειμένω γνήσια διαζευκτική ενοχή, η ΑΚ 291 θα ήταν εφαρμοστέα μόνο εάν οι ενάγοντες είχαν επιλέξει την αποπληρωμή σε αλλοδαπό νόμισμα.

Β. ΑΚΥΡΟΤΗΤΑ ΓΟΣ ΙΣΟΤΙΜΙΑΣ.
O  ανωτέρω αναφερθείς υπό στοιχ. 7α όρος της επίδικης σύμβασης, προκαλεί διατάραξη της ισορροπίας των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων των εναγόντων, συμβαλλόμενου μέρους στις ένδικες δανειακές συμβάσεις, ως πρόσθετη αυτοτελή ρύθμιση μη καλυπτόμενη από τις διατάξεις του ενδοτικού δικαίου, και αποκλίνει από τον ορίζοντα δικαιολογημένων προσδοκιών του καταναλωτή οδηγώντας σε στρέβλωση του σκοπού της σύμβασης, με βάση τις δικαιολογημένες προσδοκίες του μέσου καταναλωτή, όπου συγκαταλέγονται οι ενάγοντες, σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας υπό τις τρεις εκδοχές της, δηλαδή ως αρχή της αναγκαιότητας, της προσφορότητας και της αναλογικότητας stricto sensu, αλλά και  κατ’ εφαρμογή της αρχής της διαφάνειας. 

Γ. ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΠΔΤΕ 2501/2002-ΕΛΛΕΙΨΗ ΠΡΟΣΥΜΒΑΤΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ.

«Με τα πιο πάνω δεδομένα, η ενημέρωση του δανειολήπτη, σε σχέση με τα δάνεια σε συνάλλαγμα και αναφορικά με τον κίνδυνο, από ενδεχόμενη διακύμανση της συναλλαγματικής ισοτιμίας, πρέπει να συνίσταται στην παροχή ειδικών πληροφοριών, ούτως ώστε να διευκολύνεται η συγκρισιμότητα του προϊόντος αυτού με ομοειδή, καθώς και να γίνεται κατανοητή η πιθανή εξέλιξη του δανείου, ως προς το οφειλόμενο κεφάλαιο και οι πιθανοί κίνδυνοι, για τη διευκόλυνση δε της κατανόησης και συγκρισιμότητας του παραπάνω προϊόντος, τα πιστωτικά ιδρύματα οφείλουν να προβαίνουν σε σαφή και αναλυτική περιγραφή των παραγόντων, που προσδιορίζουν την πορεία του δανείου, με εναλλακτικές παραδοχές, ως προς την κύρια συνιστώσα, που δεν είναι άλλη από την εξέλιξη της συναλλαγματικής ισοτιμίας, παραθέτοντας δύο τουλάχιστον αντιπροσωπευτικά παραδείγματα».

πηγή : Γεώργιος Λ. Καλτσάς, Δικηγόρος Πειραιά 

Κυριακή 9 Απριλίου 2017

Φίλτρο από γραφένιο υπόσχεται να κάνει τη θάλασσα πόσιμη

Εκατομμύρια άνθρωποι που πλήττονται από λειψυδρία ίσως έχουν λόγο να πίνουν νερό στο όνομα του γραφενίου: ερευνητές στη Βρετανία ανέπτυξαν μια μεμβράνη από το θαυματουργό υλικό η οποία μπορεί να αφαλατώνει εύκολα και γρήγορα το θαλασσινό νερό.

Το γραφένιο, μια μορφή του άνθρακα που ανακαλύφθηκε μόλις το 2004, είναι φύλλα από καθαρό άνθρακα με πάχος ενός μόνο ατόμου. Πιο γερό από το ατσάλι, πιο αγώγιμο από τον χαλκό, διαφανές και άκρως ελαστικό, το γραφένιο εκτιμάται ότι θα βρει ευρείες πρακτικές εφαρμογές στο μέλλον.

Μια από τις πρώτες θα μπορούσε να είναι η αφαλάτωση νερού σε βιομηχανική κλίμακα. Το 2013, ο γίγαντας της αμυντικής βιομηχανίας Lockheed Martin ανακοίνωσε ότι αναπτύσσει φίλτρα από γραφένιο τα οποία θα μπορούσαν να μειώσουν κατά 100 φορές την ενέργεια που απαιτείται για την παραγωγή πόσιμου νερού.

Η αφαλάτωση είναι σήμερα μια ακριβή και ενεργοβόρος διαδικασία που βασίζεται συνήθως στην αρχή της αντίστροφης ώσμωσης: το θαλασσινό νερό διοχετεύεται υπό μεγάλη πίεση σε φίλτρα με μικροσκοπικούς πόρους, οι οποίοι αφήνουν το νερό να περάσει αλλά συγκρατούν τα ιόντα των αλάτων.

Το νέο φίλτρο που αναπτύχθηκε στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ -εκεί όπου ανακαλύφθηκε το γραφένιο το 2004- και παρουσιάζεται στο Nature Nanotechnology αποτελείται από οξείδιο του γραφενίου, ένα υλικό που μπορεί να παραχθεί πιο εύκολα και γρήγορα σε σχέση με το καθαρό γραφένιο.

Πάνω στη μεμβράνη του φίλτρου έχουν ανοιχθεί τρύπες με διάμετρο μόλις ενός νανόμετρου, οι οποίες αφήνουν τα μόρια νερού να περάσουν αλλά συγκρατούν σαν κόσκινο όλα τα διαλυμένα ιόντα, ακόμα και τα πιο μικρά.

Προηγούμενες μεμβράνες από γραφένιο είχαν το μειονέκτημα ότι φούσκωναν στο νερό, με αποτέλεσμα να αυξάνεται υπερβολικά το μέγεθος των πόρων. Οι ερευνητές στο Μάντσεστερ ξεπέρασαν το πρόβλημα ντύνοντας τη μεμβράνη γραφενίου με ένα στρώμα εποξικής ρητίνης, η οποία εμποδίζει τη διόγκωση της μεμβράνης.

Το νέο μοριακό κόσκινο θα μπορούσε να αποδειχθεί πολύ πιο αποδοτικό από τα πλαστικά φίλτρα που χρησιμοποιούνται σήμερα στις εγκαταστάσεις αφαλάτωσης. Ο λόγος είναι ότι τα μόρια νερού περνούν μέσα από τους πόρους με εντυπωσιακά μεγάλη ταχύτητα.

«Όταν το μέγεθος των πόρων πέφτει στο ένα νανόμετρο, δηλαδή πολύ κοντά στο μέγεθος του ίδιου του μορίου του νερού, τα μόρια νερού σχηματίζουν μια διάταξη σαν τρένο» εξηγεί στο BBC ο Δρ Ράουλ Νάιρ, επικεφαλής της μελέτης.

Τα μόρια νερού ουσιαστικά παραμένουν ενωμένα μεταξύ τους με δεσμούς υδρογόνου και σχηματίζουν μια αλυσίδα, η οποία περνά ολόκληρη μέσα από το φίλτρο όταν ασκηθεί πίεση.

Εφόσον αποδειχθεί ότι το φίλτρο γραφενίου είναι αρκετά φθηνό και δεν αλλοιώνεται εύκολα από το θαλασσινό νερό, το κόστος της αφαλάτωσης θα μπορούσε να πέσει σε επίπεδα συγκρίσιμα με το κόστος του νερού από λίμνες και ποτάμια.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΟΗΕ, μέχρι το 2025 το 14% του παγκόσμιου πληθυσμού θα αντιμετωπίζει πρόβλημα λειψυδρίας.

Άποψη: Κρίνεται η επιβίωση ή όχι του επαγγέλματος του μηχανικού στην Ελλάδα

Το ερχόμενο εξάμηνο είναι ίσως το πιο κρίσιμο των τελευταίων 40 χρόνων για το επάγγελμα του μηχανικού στην Ελλάδα. Έχουμε ένα νέο ασφαλιστικό το οποίο δεν γνωρίζει κανείς με ποιον τρόπο θα εφαρμοστεί. Δεν γνωρίζουμε καταρχήν με τα εισοδήματα ποιού έτους θα υπολογίζονται οι εισφορές του 2017.
Δεν γνωρίζουμε τι θα γίνει με τους διπλοασφαλισμένους. Υπάρχουν πάρα πολλά ζητήματα σχετικά με το ασφαλιστικό, τα οποία είναι αδιευκρίνιστα και έχω την αίσθηση ότι δεν μπορεί ακόμη να τα απαντήσει το αρμόδιο Υπουργείο.
Ταυτόχρονα, ενώ υπάρχει πρόβλεψη για το ζήτημα της εγγυοδοσίας που παρείχε μέχρι σήμερα το ΤΣΜΕΔΕ, ο διάδοχός του, δηλαδή το ΤΜΕΔΕ έχει ακόμη πολύ δρόμο για να δημιουργηθεί και η τελική ημερομηνία 31/12/2016 πλησιάζει.
Και συζητάμε όλα αυτά σε μια περίοδο που ο μηχανικός έχει πληγεί περισσότερο από κάθε άλλο επιστήμονα. Δουλειά δεν υπάρχει και γίνεται ότι είναι πραγματικά δυνατόν από την κυβέρνηση για να μην υπάρξει.
Για να γίνω συγκεκριμένος. Ψηφίστηκε πρίν δύο μήνες ο νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις, για τις δημοπρασίες έργων και τους διαγωνισμούς μελετών και ακόμη δεν έχει γίνει καμία δημοπρασία και κανένας διαγωνισμός με τον νέο νόμο.
Οι δήμοι και οι υπόλοιποι φορείς που θέλουν να προκηρύξουν δημοπρασίες και διαγωνισμούς διαμαρτύρονται ότι το Υπουργείο Δημοσίων Έργων “ξέχασε” να δώσει τα πρότυπα τεύχη και το Υπουργείο απαντάει ότι αυτοί φταίνε. Η ουσία είναι όμως, ότι τίποτα δεν προχωράει και λόγω έλλειψης αντικειμένου με αποτέλεσμα οι εταιρίες κλείνουν και οι μηχανικοί μένουν άνεργοι.
Ακόμη και στα έργα ΕΣΠΑ που υπάρχει χρηματοδότηση λόγω του πρόσφατου νόμου όλα είναι παγωμένα.
Στη διαβούλευση υπάρχει νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος για τον τρόπο έκδοσης οικοδομικών αδειών , τον οικοδομικό κανονισμό και τα αυθαίρετα. Αν ψηφίζονταν το νομοσχέδιο όπως ήταν στη διαβούλευση το βέβαιο είναι ότι θα πάγωνε κάθε δραστηριότητα και στα ιδιωτικά έργα, αλλά και σε δραστηριότητες άλλες, όπως συμβολαιογραφικές πράξεις.
Οι εξελίξεις στα παραπάνω ζητήματα θα κρίνουν την επιβίωση ή όχι του επαγγέλματος του μηχανικού στην Ελλάδα. Επειδή πέρα από όλα τα άλλα θα πρέπει να κάνουμε, ότι είναι δυνατόν, για να συνεχίσουμε να υπάρχουμε προσπαθούμε με προτάσεις και συμμετοχή σε όσες επιτροπές μας καλούν τα Υπουργεία να προσφέρουμε και να δώσουμε λύσεις στα αδιέξοδα.
Θα πρέπει το επόμενο διάστημα όλοι οι μηχανικοί να μείνουμε ενωμένοι και να αντιμετωπίσουμε με αγωνιστικότητα και προτάσεις τα προβλήματα.
Το ΤΕΕ τον τελευταίο χρόνο έχει δείξει ότι λύνει προβλήματα καθημερινότητας των μηχανικών και δυναμικά, αλλά και δημιουργικά με προτάσεις προσπαθεί να αντιμετωπίσει τον παραλογισμό και την ανικανότητα.

Οι αλλαγές που έρχονται στη φορολογία των ακινήτων από τη νέα χρονιά

Τη δεύτερη δόση του ΕΝΦΙΑ καλούνται να καταβάλλουν μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα, 31 του μήνα, οι φορολογούμενοι με το Δημόσιο να προσμένει 700 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα επικρατεί σύγχυση με τις αλλαγές που δρομολογούνται συνολικά για τη φορολογία των ακινήτων. 
Πληροφορίες από το κυβερνητικό στρατόπεδο αναφέρουν ότι για το 2017 προωθείται νέο «πάγωμα» τόσο του φόρου υπεραξίας, όσο και του σεναρίου για υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ βάσει της αξίας της περιουσίας και όχι βάση της επιφάνειας, όπως συμβαίνει σήμερα.
Στα αγροτεμάχια, όπως αναφέρει η «Καθημερινή», σχεδιάζεται να επιβληθεί συμπληρωματικός φόρος σε «ήπια μορφή», ενώ μελετάται πλήρης απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για περίπου 1,2 εκατομμύρια ιδιοκτήτες με χαμηλά εισοδήματα.
Η εξίσωση των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές προγραμματίζεται να ισχύσει για το δεύτερο εξάμηνο του 2017, με ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν αλλαγές στα αφορολόγητα των γονικών παροχών και των κληρονομιών, ενώ θεωρείται δεδομένο ότι η αλλαγή των αξιών βάσει των οποίων θα υπολογίζονται οι φόροι ακινήτων θα επηρεάσουν και τον τρόπο υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ για το 2018.
Σύμφωνα με την εφημερίδα, ο πρώτος χρονικά, παράγοντας αβεβαιότητας για την κτηματαγορά είναι η ενεργοποίηση του «φόρου υπεραξίας», ενός φόρου που νομοθετήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά «πάγωσε» για δύο χρόνια λόγω πλήρους αδυναμίας εφαρμογής του. Τον φόρο υπεραξίας τον πληρώνει ο πωλητής για το κέρδος που μπορεί να προκύψει από την αγοραπωλησία του ακινήτου. Επισήμως, το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει πάρει θέση επί του θέματος. Γεγονός είναι ότι ακόμη και σήμερα δεν υπάρχει τεχνική δυνατότητα για επιβολή του μέτρου, οπότε το πιο πιθανό σενάριο είναι να παραταθεί για τουλάχιστον έναν χρόνο η περίοδος «παγώματος».
Η μεγαλύτερη εκκρεμότητα αφορά τον ΕΝΦΙΑ. Κυβερνητικά στελέχη, μεταξύ των οποίων και ο αρμόδιος για τα έσοδα αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, επιμένουν στο ότι εξετάζεται ριζική αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού, ώστε ο φόρος να υπολογίζεται βάσει της αξίας της περιουσίας του καθενός, χωρίς όμως να θιγεί το εισπρακτικό αποτέλεσμα.
Πάντως, το πιο πιθανό είναι ότι το 2017 οι μόνες αλλαγές που θα γίνουν στον ΕΝΦΙΑ θα είναι:
-Η επέκταση του συμπληρωματικού φόρου στα αγροτεμάχια, αλλά με «μειωτικούς συντελεστές» επί της αξίας των αγροτεμαχίων για να αποφευχθούν υπέρογκες επιβαρύνσεις.
-Η πλήρης απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ όσων εμφανίζουν ετήσιο εισόδημα κάτω από 9.000 ευρώ και αξία περιουσίας κάτω από 85.000 ευρώ για τον άγαμο ή 150.000 ευρώ για τον παντρεμένο
Σύμφωνα με υπολογισμούς της εταιρείας πιστοποιημένων εκτιμητών GLP Values, μόνο από την επιβολή του ΕΝΦΙΑ οι τιμές των κατοικιών έχουν υποστεί πτώση της τάξεως του 18%.
Το περιουσιολόγιο 
Εν τω μεταξύ σε ισχύ μπαίνει από το 2017 το περιουσιολόγιο στην Ελλάδα δεδομένου ότι έως το τέλος του τρέχοντος έτους η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει την κατάθεση της σχετικής διάταξης στη Βουλή.
Πλέον, στον ηλεκτρονικό «φάκελο» θα μπαίνουν ακίνητα, κεφάλαια εκτός συνόρων και συμμετοχές σε εταιρείες του εξωτερικού.
Στόχος του περιουσιολογίου είναι να προσφέρει μία συγκεντρωμένη εικόνα του πλούτου του κάθε πολίτη, για φορολογικούς λόγους.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα, στη λίστα των δηλωθέντων δεν θα περιλαμβάνονται τα χρήματα που βρίσκονται «κάτω από τα στρώματα» και τα έργα τέχνης.

Κλήρωση αντί απευθείας ανάθεση στα μικρά έργα

Τη δυνατότητα απευθείας ανάθεσης μικρών έργων, στερεί η νέα νομοθεσία από τους δημάρχους της χώρας, εισάγοντας όμως τη δυνατότητα της κλήρωσης. Ο νέος Νόμος 4412 που ψηφίστηκε στις 8/8/2016 για τις «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών» προβλέπει μια σειρά από αλλαγές στις συμβάσεις και στις δημοπρασίες των δημοσίων έργων με κυριότερη ότι καταργεί τελείως τις απευθείας αναθέσεις. Ο καινούργιος Νόμος 4412 που αφορά τις δημόσιες συμβάσεις είναι καταρχήν μια υποχρέωση της χώρας να εναρμονιστεί με τις ευρωπαϊκές οδηγίες, έκανε γνωστό μιλώντας στον «Χ» ο πρόεδρος του ΤΕΕ Θράκης Αργύρης Πλέσιας. «Υπάρχει ένα κεφάλαιο εναρμόνισης προς τις ευρωπαϊκές οδηγίες, υπάρχει και ένα κεφάλαιο ουσιαστικά το οποίο διαμορφώνει ένα εθνικό δίκαιο πως θα γίνονται οι αναθέσεις αυτές. Είναι οι δυο ουσιώδεις διαφορές τις οποίες εισάγει ο Νόμος, είχε γίνει μια προσπάθεια παλαιότερα με ένα νόμο που είχε ψηφιστεί το 2014, θεώρησε η κυβέρνηση ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί εκείνος ο Νόμος γιατί δεν είχε βγάλει τα αντίστοιχα προεδρικά διατάγματα». Περαιτέρω τόνισε πως υπάρχει ένα κομμάτι, κάτω των ορίων εφαρμογής των οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο είναι εθνικό δίκαιο δηλαδή η χώρα φτιάχνει τον νόμο όπως θέλει, για αυτά τα οποία δεν έχει υποχρέωση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό γιατί τα θέματα των απευθείας αναθέσεων έργων δεν αφορούν την ευρωπαϊκή νομοθεσία, αλλά είναι καθαρά εθνικές πολιτικές και κυβερνητικές επιλογές. «Κάθε χώρα έχει το δικό της σύστημα το οποίο σύστημα στηρίζεται και στην κουλτούρα που διαθέτει. Η δική μας η κουλτούρα έχει ένα χαρακτήρα σύμφωνα με την οποία αν δεν κληθούν άπαντες θα κατηγορηθεί αυτός που δεν καλεί για διαπλοκή και αδιαφάνεια. Δεν έχουμε τη δυνατότητα να συγκρίνουμε συστήματα ακριβώς γιατί απευθύνονται στη συγκεκριμένη κουλτούρα της κάθε χώρας». Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Πλέσια «είχαμε ένα βαρύ πλαίσιο τον Νόμο 3316 για μικρά έργα, για τις μελέτες έως 14.000 ευρώ και για τα έργα μέχρι 45.000 ευρώ, υπήρχε ένα πιο εύκολο σύστημα το οποίο λεγόταν σύστημα απευθείας αναθέσεων. Ήταν ένα εργαλείο που μπορούσε η εκάστοτε αρχή είτε ήταν εκλεγμένη είτε αντίστοιχα υπηρεσία, να κάνει συνήθως με κάποιους οικονομικούς φορείς, μελετητές κατασκευαστές μια συνεργασία, μια συνεννόηση ώστε να μπορέσουν λόγω του μικρού μεγέθους να παραχθούν γρήγορα αποτελέσματα. Αποτελέσματα που άλλως δεν θα μπορούσαν να είχαν παραχθεί. Αυτή τη δυνατότητα την διακόπτει ο καινούργιος νόμος εισάγοντας έναν τρόπο κληρώσεως για να υλοποιηθούν αυτές οι υπηρεσίες του μικρού επιπέδου», Το καινούργιο νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει στην αρχή κάθε χρόνου ο κάθε δήμος ή ο κάθε φορέας να καταρτίζει κατάλογο με όσους ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν σε τέτοιας μορφής διαδικασίες. «Μπορεί μέσα σε αυτή τη λίστα να εμφανίζονται κάποιες χιλιάδες γιατί δεν θα είναι σε τοπικό επίπεδο. Στην πραγματικότητα η συγκεκριμένη ρύθμιση και για άλλους λόγους, δεν μπορεί να εφαρμοστεί γιατί δεν έχει βγει υπουργική απόφαση με την οποία ενεργοποιείται και δεν ξέρουμε και αυτές τις λεπτομέρειες, δεν ξέρουμε αν θα είναι μόνο οι τοπικοί. Από την γνώση της ευρωπαϊκής οδηγίας, συνήθως δεν μπορούν να τίθενται γεωγραφικοί περιορισμοί. Θα γίνεται μια ηλεκτρονική κλήρωση στο υπουργείο, δεν θα γίνεται καν σε τοπικό επίπεδο, για να διασφαλίζεται ότι δεν θα γίνεται κάποια ατασθαλία. Αυτό σημαίνει ότι το υπουργείο έχει επιλέξει να απενεργοποιήσει τελείως την «διαδικασία απευθείας αναθέσεων», δεν ισχύει πλέον και δεν μπορεί να λειτουργήσει αυτό που έχει εισάγει ο νόμος», τόνισε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Θράκης. Με τον καινούργιο νόμο είναι διάχυτη η επιθυμία της κυβέρνησης να υλοποιήσει μία κεντρική διαχείριση, ωστόσο μένει να δούμε πως αυτή θα εφαρμοστεί στην πράξη.

Κυριακή 26 Μαρτίου 2017

Για ποιες κατηγορίες αυθαιρέτων μειώνονται τα πρόστιμα

Με μια... αριθμομηχανή στο χέρι βρίσκονται εδώ και μία εβδομάδα οι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων που δεν έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία «τακτοποίησης» ή δεν την έχουν ακόμα ολοκληρώσει. Το νέο πλαίσιο, που δόθηκε σε διαβούλευση, προβλέπει σημαντικές μειώσεις σε ορισμένες κατηγορίες πολεοδομικών παρανομιών –κυρίως στις μέσου μεγέθους και στα παλαιά αυθαίρετα– ενώ επεκτείνει τις ευεργετικές ρυθμίσεις στις οικονομικά ασθενέστερες ομάδες. Και, όταν θεσπιστεί, δύναται να δεχθεί τη «μεταφορά» όσων έχουν ήδη ξεκινήσει να πληρώνουν πρόστιμα με κάποια από τις προηγούμενες ρυθμίσεις, με συμψηφισμό των προστίμων.
Ο πέμπτος κατά σειρά νόμος για «τακτοποίηση» πολεοδομικών αυθαιρεσιών από το 2009 βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία. Στόχος του υπουργείου είναι να παρουσιάσει μια ρύθμιση πιο ευνοϊκή για τα χαμηλά εισοδήματα, στοχεύοντας –εμμέσως πλην σαφώς– και στον μεγάλο αριθμό όσων εντάχθηκαν σε κάποια από τις τρεις προηγούμενες ρυθμίσεις (στον νόμο Μπιρμπίλη για τους ημιυπαίθριους και στους νόμους Παπακωνσταντίνου και Καλαφάτη για όλα τα αυθαίρετα), οι οποίοι αδυνατούν να αποπληρώσουν το πρόστιμο και να ολοκληρώσουν τη διαδικασία υπαγωγής. Ας δούμε λοιπόν ποιους «συμφέρει» η νέα ρύθμιση:
1. Κατ’ αρχάς η έναρξη της διαδικασίας, την οποία σηματοδοτεί η καταβολή παραβόλου, είναι φθηνότερη. Το ύψος του παραβόλου μειώνεται στο μισό (σε σχέση με την ισχύουσα ρύθμιση) για όλες τις αυθαιρεσίες μέχρι τα 5.000 τ.μ., ξεκινώντας από τα 250 ευρώ για τις παρανομίες έως 100 τ.μ. και φθάνοντας τις 4.000 ευρώ για παρανομίες 2.000-5.000 τ.μ.
2. Το ύψος του προστίμου μειώνεται σημαντικά στις περιοχές στις οποίες μειώθηκαν οι αντικειμενικές αξίες και οι τιμές ζώνης με την αναθεώρηση του 2016. Με δεδομένο ότι ανά περιοχές οι μειώσεις έφθασαν από 5% έως 21%, ανάλογη θα είναι και η μείωση του προστίμου τακτοποίησης. Η προηγούμενη ρύθμιση λάμβανε ως βάση για τον υπολογισμό του προστίμου τις τιμές που ίσχυαν το 2011.
3. Οι ιδιοκτήτες αυθαιρέτου που μπορούν να αποδείξουν ότι ανεγέρθηκε μεταξύ του 1983 και του 1993 θα καταβάλλουν το 60% του προστίμου, έναντι το 80% σήμερα. Η διαφορά αυτή είναι υπολογίσιμη όσο πιο μεγάλη (σε τετραγωνικά) είναι η αυθαιρεσία.
4. Η νομιμοποίηση παράνομων χώρων εντός του περιγράμματος του κτιρίου (συγκεκριμένα, υπόγεια που συνδέονται εσωτερικά με τον υπερκείμενο όροφο, πατάρια και σοφίτες) θα «τακτοποιείται» με το 30% του προστίμου, έναντι του 50% που ισχύει σήμερα.
5. Αρκετά φθηνότερη γίνεται η νομιμοποίηση πολεοδομικών παρανομιών στις εκτός σχεδίου περιοχές για τις μικρότερες κατασκευές. Πιο συγκεκριμένα, σήμερα στις περιοχές αυτές το ύψος του προστίμου διπλασιάζεται (δηλαδή έχει συντελεστή 2), ενώ με τη νέα ρύθμιση θα μειωθεί κατά 35% για υπερβάσεις έως 100 τ.μ., κατά 25% για υπέρβαση 100-200 τ.μ. και κατά 15% για υπέρβαση 200-500 τ.μ. Στα άνω των 500 τ.μ., ο συντελεστής υπολογισμού του προστίμου παραμένει ίδιος.
6. Επίσης, μειώνεται το πρόστιμο και στις περιοχές εκείνες που βρίσκονται υπό ένταξη στο σχέδιο πόλης. Οταν εκκρεμεί η πολεοδομική μελέτη για την ένταξη της περιοχής, τότε το πρόστιμο μειώνεται κατά 29,5% σε σχέση με σήμερα (συντελεστής 1,2 έναντι 1,7).
7. Προστίθενται δύο νέες κατηγορίες πολιτών που τυχαίνουν ειδικής μεταχείρισης: οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης θα καταβάλουν μόνο το 20% του προστίμου (μόνο για την κύρια κατοικία) και μπορούν να αναστείλουν για δύο έτη την καταβολή των δόσεων. Ανάλογη αναβολή δικαιούνται και οι μακροχρόνια άνεργοι, που θα καταβάλουν το 30% του προστίμου.
Πότε αυξάνεται
Υπάρχει όμως και μια κατηγορία προστίμων που αυξάνεται. Σε μια προσπάθεια του υπουργείου να δώσει εκτός από τον «φιλολαϊκό» και έναν «περιβαλλοντικό» χαρακτήρα (όσο μπορεί να έχει κάτι ανάλογο μια ρύθμιση για νομιμοποίηση πολεοδομικών παρανομιών), το πρόστιμο αυξάνεται κατά 20% σε αυθαίρετα που βρίσκονται σε προστατευόμενες περιοχές και σε παραδοσιακούς οικισμούς ή τμήματα πόλεων.
Εφόσον ένας πολίτης που έχει ξεκινήσει τη διαδικασία τακτοποίησης με τη σημερινή ρύθμιση διαπιστώσει ότι το πρόστιμο θα ήταν φθηνότερο με τη νέα ρύθμιση, τότε θα μπορεί να «μεταφερθεί» στον νέο νόμο και να καταβάλει το υπόλοιπο ποσόν. Μάλιστα, η δυνατότητα αυτή δίνεται και σε όσους ξεκίνησαν τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων με τους ν.3843/10 και 4014/11 και προφανώς αδυνατούσαν να καταβάλουν το πρόστιμο (προφανώς, γιατί η προθεσμία καταβολής των προστίμων και στις δύο ρυθμίσεις έχει παρέλθει). Αν όμως το πρόστιμο που έχει ήδη καταβληθεί είναι μεγαλύτερο, ορίζεται ρητά ότι χρήματα δεν επιστρέφονται. Μένει βέβαια να διευκρινιστεί μια σειρά από ζητήματα, λ.χ. με ποιο τρόπο θα γίνεται η «μεταφορά» του αυθαιρέτου από τη μια ρύθμιση στην άλλη, αν στο πρόστιμο θα συνυπολογίζονται και οι προσαυξήσεις που είχε λάβει, λόγω καθυστέρησης καταβολής των προκαθορισμένων δόσεων κ.λπ.
Η διαβούλευση για το σχέδιο νόμου ολοκληρώνεται στις 22 Σεπτεμβρίου, οπότε η κατάθεσή του στη Βουλή θα πρέπει να αναμένεται στις αρχές Οκτωβρίου. Η ρύθμιση που βρίσκεται σε ισχύ λήγει στις 8 Οκτωβρίου και πρόθεση του υπουργείου είναι οι δύο ρυθμίσεις να «κουμπώσουν» χρονικά.

Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2016

Απλοποιείται η διαδικασία αδειοδότησης πρατηρίων καυσίμων

Κατατέθηκε στη Βουλή νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών με το οποίο επανακαθορίζονται οι όροι ίδρυσης, ενώ εναρμονίζεται το εθνικό δίκαιο με κοινοτική οδηγία για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων.


Κατατέθηκε στη Βουλή νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών με το οποίο επανακαθορίζονται οι όροι ίδρυσης, ενώ εναρμονίζεται το εθνικό δίκαιο με κοινοτική οδηγία για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων.

Την απλοποίηση της αδειοδότησης των πρατηρίων υγρών καυσίμων και την επιτάχυνση όλων των σχετικών διαδικασιών, προβλέπει νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που κατατέθηκε στη Βουλή με το χαρακτηρισμό του επείγοντος και αναμένεται να ψηφιστεί την προσεχή Τρίτη.

Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου επανακαθορίζεται η διαδικασία χορήγησης άδειας, ίδρυσης, λειτουργίας και αλλαγής δικαιούχου άδειας λειτουργίας για πρατήριο υγρών καυσίμων, πρατήριο υγραερίου ή μικτού πρατηρίου, ενώ επικαιροποιούνται και τα σχετικά παράβολα.

Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι για την καταλληλότητα θέσης οικοπέδου ή γηπέδου σχετικά με την ίδρυση των εν λόγω πρατηρίων, θα υποβάλλεται εφεξής υπεύθυνη δήλωση ιδιώτη Μελετητή Μηχανικού αντί της αυτοψίας που έπρεπε να πραγματοποιηθεί με το υφιστάμενο καθεστώς και της απόφασης έγκρισης κυκλοφοριακής σύνδεσης των εκτός ρυμοτομικού σχεδίου πρατηρίων ή της έγκρισης απότμησης – υποβιβασμού της στάθμης του πεζοδρομίου.

Επιπλέον, ορίζεται η επιβολή πειθαρχικής ποινής με χρηματικό πρόστιμο ίσο με τις αποδοχές 3 μηνών στην περίπτωση μη διεκπεραίωσης της σχετικής διαδικασίας αδειοδότησης από τις αρμόδιες Αρχές εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών.

Με το νομοσχέδιο καταργείται επίσης η υποχρέωση υποβολής προϋπολογισμού δαπάνης έργου καθώς και των λοιπών προβλεπόμενων παραστατικών σχετικά με την αμοιβή μελέτης των μηχανικών και των εισφορών αυτών προς τα αρμόδια δημόσια ταμεία, μεταξύ των απαιτούμενων δικαιολογητικών για την έκδοση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας των πρατηρίων. Λαμβάνεται δε μέριμνα για την περίπτωση ύπαρξης αρχαιολογικών χώρων εντός της οριζόμενης ακτίνας από τα πρατήρια.

Παράλληλα, καταργούνται οι υφιστάμενες διατάξεις για την ανανέωση της άδειας λειτουργίας πρατηρίου υγραερίου ή μικτού πρατηρίου, καθώς η διάρκεια της άδειας μετατρέπεται πλέον σε αορίστου χρόνου από 10ετούς διάρκειας.

Με το νομοσχέδιο ρυθμίζονται και άλλα θέματα σχετικά με τα πρατήρια παροχής καυσίμων και ενέργειας, όπως:

- επιτρέπεται η εγκατάσταση μικτού διανομέα υγραερίου και υγρών καυσίμων σε μικτά πρατήρια λιανικής διάθεσης υγρών καυσίμων και υγραερίου σε οχήματα

- επιτρέπεται η αδειοδότηση νέων πρατηρίων σε ισόγεια κτιρίων με ορόφους

- καταργείται η υποχρέωση της τήρησης απόστασης τουλάχιστον 10 μέτρων μεταξύ των συσκευών διανομής υγραερίου και αντλιών βενζίνης – πετρελαίου για μικτά πρατήρια

- επιτρέπεται επ’ αόριστον και μετά τις 10 Δεκεμβρίου 2017 – που αποτελούσε καταληκτική ημερομηνία - η συνέχιση της λειτουργίας των υφιστάμενων πρατηρίων υγρών καυσίμων ή των σταθμών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης εξοπλισμένων με αντλίες υγρών καυσίμων που λειτουργούν στα ισόγεια κτιρίων με ορόφους στους οποίους στεγάζονται οι οριζόμενες χρήσεις.
Με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο και ευρωπαϊκή οδηγία σχετικά με την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, με στόχο την ελαχιστοποίηση της εξάρτησης από το πετρέλαιο και εν γένει τα υγρά καύσιμα, ώστε να περιοριστούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις στον τομέα των μεταφορών.
Δείτε το νομοσχέδιο εδώ