Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014

Δάνεια σε Ελβετικό Φράγκο

Ένας μεγάλος αριθμός Ελλήνων καταναλωτών, περίπου 70.000 δανειολήπτες, έλαβαν κυρίως μεταξύ 2006-2009 στεγαστικά δάνεια σε ελβετικά φράγκα  χωρίς να έχουν επίγνωση του συναλλαγματικού κινδύνου που ανέλαβαν.  Στην πραγματικότητα, αυτό που τους παρουσιάστηκε από τα πιστωτικά ιδρύματα  ως ένα απλό στεγαστικό δάνειο ήταν ένα προϊόν επενδυτικού χαρτοφυλακίου υψηλού κινδύνου. Ο δανειολήπτης θα έπρεπε να ενημερωθεί από γνώστη και πιστοποιημένο υπάλληλο της δανείστριας τράπεζας για να μπορέσει να  σταθμίσει τον κίνδυνο που αναλάμβανε έναντι μίας μελλοντικής σοβαρής μεταβολής της ισοτιμίας και τον τρόπο με τον οποίο μια τέτοια μεταβολή θα μπορούσε να επιδράσει στην αποπληρωμή του δανείου του. Πιστοποιημένους υπαλλήλους κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα δεν διέθεταν, ως όφειλαν, οι τράπεζες και κατά συνέπεια δεν έγινε η σχετική ενημέρωση στους δανειολήπτες.  

Ένα δάνειο σε ξένο νόμισμα συνδυάζει δύο μεταβλητές, την ισοτιμία του νομίσματος και το επιτόκιο. Οι τράπεζες χρησιμοποίησαν ως δέλεαρ το χαμηλό επιτόκιο των στεγαστικών δανείων σε ελβετικό φράγκο προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές. Συγχρόνως διαβεβαίωναν τους υποψήφιους δανειολήπτες ότι η ισοτιμία ήταν ευνοϊκή για το ευρώ, ότι θα παρέμενε σταθερή και ότι σε κάθε περίπτωση, η τυχόν ζημία που θα είχε ο δανειολήπτης στο μέλλον από μία πιθανή αλλαγή της συναλλαγματικής ισοτιμίας σε βάρος του ευρώ, θα ήταν μικρότερη από το όφελος που ο ίδιος θα αποκόμιζε από το χαμηλό επιτόκιο δανεισμού.

Οι τράπεζες για προώθηση των χορηγήσεων (εργασιών) τους, είχαν συνάψει συμβάσεις με διάφορους μεσολαβητές που δεν είχαν καμία γνώση οικονομικών και πώλησης τραπεζικών προϊόντων. Εργολάβοι οικοδομών, έμποροι  αυτοκινήτων και πολλοί αεριτζήδες (σύμβουλοι) με μοναδικό γνώμονα το προσωπικό τους συμφέρον απλώς μεσολαβούσαν για τη σύναψη δανείων, φυσικά χωρίς να προβαίνουν σε ενημέρωση του δανειολήπτη. Τί ενημέρωση μπορούσε να υπάρξει άλλωστε από μη γνώστες του αντικειμένου και ανεπαρκείς διαμεσολαβητές;

Στο μεταξύ, όμως, το ελβετικό φράγκο ισχυροποιήθηκε σημαντικά έναντι του ευρώ με αποτέλεσμα το αρχικά οφειλόμενο ποσό των δανείων που είχαν συναφθεί σε ελβετικά φράγκα να έχει αυξηθεί σημαντικά (η ισοτιμία ευρώ/ελβ. φράγκου ήταν το 2006 στο 1,60, ενώ σήμερα η ισοτιμία είναι στο 1,20, το οποίο σημαίνει ότι οι δανειολήπτες καλούνται να αποπληρώσουν σήμερα ποσό κατά 25% μεγαλύτερο από αυτό που πράγματι δανείστηκαν). Μεγάλη επιβάρυνση αποτελεί, η προμήθεια αγοράς του ελβετικού νομίσματος σε κάθε έναντι καταβολή (πληρωμή δόσης), την οποία οι τράπεζες «τεχνηέντως» μετακυλούν επιπρόσθετα στους δανειολήπτες.

Από την άλλη πλευρά, οι τράπεζες, διαθέτοντας επαρκή τεχνογνωσία και έχοντας πρόσβαση στα διεθνή οικονομικά δεδομένα (βλ. υποδείξεις Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου 2006 σχετικά με την επερχόμενη υποτίμηση του ευρώ κατά 30%) είχαν φροντίσει να αντισταθμίσουν αποτελεσματικά το δικό τους συναλλαγματικό κίνδυνο κατά την εκταμίευση του ποσού των δανείων από τη διατραπεζική αγορά με πιστωτικά παράγωγα ή αντίστοιχες ασφάλειες (HEDGE, συμφωνίες ανταλλαγής συναλλάγματος, προθεσμιακά συμβόλαια κλπ). Η πλειονότητα αυτών των δανείων πουλήθηκαν ή εκχωρήθηκαν σε funds εν αγνοία των δανειοληπτών.

Στο πλαίσιο της νομικής υποχρέωσης των πιστωτικών ιδρυμάτων για υπεύθυνο δανεισμό προς τους καταναλωτές (όπως αυτή απορρέει από την ελληνική και κοινοτική νομοθεσία αλλά και από τις αλλεπάλληλες συστάσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας καθώς και της Επιτροπής Οικονομικής και Νομισματικής Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου), οι τράπεζες θα έπρεπε να είχαν μεταδώσει στους δανειολήπτες τους, όλη την τεχνογνωσία που διέθεταν για το συναλλαγματικό κίνδυνο των συγκεκριμένων δανείων, αλλά και για τη δυνατότητα αντιστάθμισής του, τόσο κατά το χρόνο λήψης του δανείου όσο και κατά το χρόνο της σταδιακής αποδυνάμωσης του ευρώ έναντι του ελβετικού φράγκου.  Δυστυχώς όμως οι τράπεζες αποδεδειγμένα δεν ανταποκρίθηκαν στην υποχρέωσή τους για υπεύθυνο δανεισμό. Επισημαίνεται ότι η έλλειψη ενημέρωσης για τον συναλλαγματικό κίνδυνο εκ μέρους των τραπεζών δεν μπορεί να αναπληρωθεί από το δανειολήπτη, καθόσον αυτός, ακόμα και οικονομολόγος να είναι,  δεν διαθέτει την ειδική τεχνογνωσία επί του αντικειμένου ώστε να αντιληφθεί πλήρως την μεταβλητότητα αυτού του είδους των συναλλαγών και το υψηλό ρίσκο που αναλαμβάνει με τη λήψη ενός τέτοιου δανείου. 

Έτσι όταν ο συναλλαγματικός κίνδυνος (ραγδαία μεταβολή της ισοτιμίας μεταξύ ευρώ και ελβετικού φράγκου) πραγματώθηκε, αυτός έπληξε αποκλειστικά και μόνο τους δανειολήπτες. Αντίστοιχα, από την πρακτική της ελλιπούς ενημέρωσης και προστασίας των καταναλωτών, οι τράπεζες αποκομίζουν μεγάλο κέρδος, αφού καρπώνονται σήμερα τη διαφορά μεταξύ της ισοτιμίας με την οποία οι δανειολήπτες υποχρεώνονται να αποπληρώνουν τα δάνειά τους και της ισοτιμίας με την οποία οι ίδιες «κλείδωσαν» (με πιστωτικά παράγωγα ή ασφάλιση) το ποσό αυτών των δανείων κατά το χρόνο εκταμίευσής τους. Επιπρόσθετα, οι τράπεζες εξακολουθούν να καρπώνονται την προμήθεια αγοράς του ελβετικού φράγκου σε κάθε μηνιαία καταβολή αποπληρωμής του δανείου εις βάρος του δανειολήπτη.

Η υπόθεση αυτή αναδεικνύει τις ευθύνες των ελληνικών τραπεζών που, προωθώντας το συγκεκριμένο επενδυτικό προϊόν στους πελάτες τους με ελλιπή προσυμβατική ενημέρωση και χωρίς να προβλέπουν κάποιο ασφαλιστικό αντιστάθμισμα συναλλαγματικού κινδύνου, προκάλεσαν ένα οξύ κοινωνικό πρόβλημα. Προς το παρόν, κι ενώ τα πιστωτικά ιδρύματα εξακολουθούν να μη συμμορφώνονται στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο και παράλληλα πληθαίνουν οι αντιδράσεις τόσο των Ευρωπαίων πολιτικών όσο και των οργανώσεων καταναλωτών στις μεθοδεύσεις των τραπεζιτών, η πολιτεία επιλέγει το δρόμο της «εκκωφαντικής σιωπής». Αντίθετα, η oυγγρική κυβέρνηση επέλεξε τη νομοθετική ρύθμιση για να αντιμετωπίσει το ίδιο ακριβώς πρόβλημα. 

Μολονότι όλο αυτό το χρονικό διάστημα οι τράπεζες δεν έχουν δώσει δείγματα πρόθεσης συνεργασίας με τους δανειολήπτες, απαιτούν από αυτούς να είναι ενήμεροι ως προς την καταβολή των δόσεών τους.

Ως εκ τούτου μοναδικός δρόμος και μέσο προστασίας των δανειοληπτών - καταναλωτών σήμερα απομένει η προσφυγή στα δικαστήρια, καθόσον η αναφερόμενη ανωτέρω πρακτική των τραπεζών είναι αμφισβητούμενης  νομιμότητας. Οι δανειολήπτες μπορούν να ζητήσουν με αγωγή την επαναφορά του δανείου τους στην αρχική ισοτιμία, και την απάλειψη των καταχρηστικών όρων της δανειακής σύμβασής τους. Τα πρώτα βήματα προς την κατεύθυνση αυτή είναι άκρως ενθαρρυντικά.



Πηγή:www.capital.gr                  
του γιώργου Δαλιάνη

Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014

Είχαν πάρει στεγαστικά δάνεια σε ελβετικό φράγκο - Εισήγηση της γενικής εισαγγελέως στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο



Εγκλωβισμένοι σε στεγαστικά δάνεια που πήραν σε ελβετικό φράγκο και γιεν βρίσκονται 70 χιλιάδες Έλληνες, που όμως αρχίζουν να βλέπουν κάποιο διέξοδο στο πρόβλημά τους. Την περίοδο 2006-2009 επέλεξαν τα ξένα νομίσματα για να χρηματοδοτήσουν την αγορά στέγης, όμως στην συνέχεια βρέθηκαν δέσμιοι της υψηλής ισοτιμίας έναντι του ευρώ, με αποτέλεσμα το χρέος τους να αυξάνεται παρά την καταβολή των δόσεων. Οι δανειολήπτες είχαν προτιμήσει τότε το ελβετικό φράγκο και το γιεν λόγω της ευνοϊκής ισοτιμίας και του χαμηλού επιτοκίου που δεν ξεπερνούσε το 2%, την στιγμή που τα δάνεια σε ευρώ είχαν επιτόκιο της τάξης του 4,5%. Όλα αυτά τα χρόνια έχουν υπάρξει παράπονα, αλλά και καταγγελίες δανειοληπτών στον Τραπεζικό Μεσολαβητή και τις καταναλωτικές οργανώσεις, ότι ενώ ενημερώθηκαν από τους υπαλλήλους των τραπεζών διεξοδικά για τα οφέλη του χαμηλού επιτοκίου, δεν υπήρξε η ανάλογη ενημέρωση για τον «ενδεχόμενο κίνδυνο από την ισχυροποίηση του ελβετικού και του ιαπωνικού νομίσματος».

Το σκηνικό αυτό αναμένεται πολυ σύντομα να αλλάξει και θα έχουν την δυνατότητα να προσφύγουν για δικαίωση στα εθνικά δικαστήρια. Αυτό θα συμβεί υπό την προϋπόθεση ότι μέσα στις επόμενες εβδομάδες το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο θα εισακούσει χθεσινή εισήγηση του γενικού εισαγγελέα προς αυτήν την κατεύθυνση. Σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία, όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, οι καταναλωτές δεν δεσμεύονται από τις καταχρηστικές ρήτρες που περιλαμβάνονται σε σύμβαση συναφθείσα με επαγγελματία. 

Η γενική εισαγγελέας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου εκτίμησε χθες ότι η ρήτρα για την συναλλαγματική ισοτιμία αποτελεί μέρος της κύριας σύμβασης και πως χωρίς αυτήν θα ήταν αδύνατη η σύναψη του δανείου. Ωστόσο στο ερώτημα αν οι ρήτρες αυτές έχουν διατυπωθεί κατά τρόπο σαφή και κατανοητό, η γενική εισαγγελέας εκτιμά ότι η εξέταση του κριτηρίου αυτού δεν θα έπρεπε να περιορίζεται στην αμιγώς γραμματική πτυχή του. Όπως τονίζει, ο σαφής και κατανοητός χαρακτήρας συμβατικής ρήτρας πρέπει να παρέχει στον καταναλωτή τις πληροφορίες βάσει των οποίων θα είναι σε θέση να σταθμίσει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της σύναψης της δεδομένης σύμβασης, καθώς και τους κινδύνους που η συγκεκριμένη πράξη εμπερικλείει.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο θα εκδώσει την τελική του απόφαση μέσα στις επόμενες εβδομάδες, ενώ κατά κανόνα εισακούει την εισήγηση του εγνεικού εισαγγελέα.

Πηγή :
http://www.protothema.gr/economy/article/352980/elpida-gia-meiosi-dosis-se-70-hiliades-ellines-daneioliptes/

Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014

Πως θα προστατευτουν οσοι δανειζονται σε ελβετικο φραγκο

Πώς θα προστατευτούν όσοι δανείζονται σε ελβετικό φράγκο

Από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή φαίνεται να φτάνει τελικώς η πρόταση για την προστασία των δανειοληπτών, τόσο των Ελλήνων όσο και των υπόλοιπων Ευρωπαίων, που επιλέγουν να δανειστούν σε ξένο νόμισμα. Με κοινοτική οδηγία θεσπίζεται νέο πλαίσιο προστασίας χωρίς όμως να είναι ξεκάθαρο ακόμη αν θα συμπεριλάβει και αυτούς που ήδη έχουν πέσει στην παγίδα του ελβετικού νομίσματος

Το Ecofin χθες συμφώνησε να τεθεί σε εφαρμογή από το 2016, νέα κοινοτική οδηγία που «θωρακίζει» τα δικαιώματα των Ευρωπαίων δανειοληπτών, βάζει «φραγή» στις παραπλανητικές διαφημίσεις και θέτει κανόνες στην αναλυτική πληροφόρηση τους, ώστε να είναι καλύτερα ενημερωμένοι σχετικά με το πραγματικό κόστος που ενέχει μια υποθήκη.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρον όμως είναι και ότι δημιουργεί ένα πλαίσιο προστασίας για τους Ευρωπαίους που έχουν ενυπόθηκα δάνεια σε ξένο νόμισμα, καθώς θα πρέπει να προβλέπεται η αλλαγή νομίσματος, βάσει της ισοτιμίας που θα ορίζεται στην σύμβαση του δανείου.
Μην ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα ήταν χιλιάδες οι δανειολήπτες που την «πάτησαν» στα μέσα της δεκαετίας του 1990 με τα δάνεια σε γιέν και στις μέρες μας με τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο.
Οι Ευρωπαίοι υπουργοί αρχικά διαπίστωσαν πως παρά το σημαντικό μέγεθος της αγοράς ενυπόθηκων στεγαστικών δανείων στην Ε.Ε. ( που ισοδυναμεί με το 50 % του ευρωπαϊκού ΑΕΠ) δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο της Ε.Ε. σχετικά με ενυπόθηκα δάνεια και η αγορά παραμένει ιδιαίτερα κατακερματισμένη. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, φαίνεται ότι η ανεύθυνη συμπεριφορά ορισμένων παραγόντων της αγοράς συνέβαλαν στην υπερβολική αύξηση των ενυπόθηκων δανείων στην ευρωπαϊκή επικράτεια.
Στόχος της νέας Οδηγίας είναι η δημιουργία μιας υπεύθυνης, αποτελεσματικής, υγιούς και ανταγωνιστικής πανευρωπαϊκής αγοράς, που να λειτουργεί προς όφελος των καταναλωτών.
Βασική επιδίωξη είναι η εξασφάλιση ότι όλοι οι καταναλωτές, που παίρνουν ένα στεγαστικό δάνειο, να είναι κατάλληλα ενημερωμένοι σχετικά με τους πιθανούς κινδύνους και παράλληλα οι φορείς με τους οποίους συναλλάσσονται να ενεργούν με επαγγελματισμό και υπευθυνότητα.
Η οδηγία καλύπτει όλα τα δάνεια που αφορούν αγορά σπιτιού, καθώς και ορισμένα δάνεια για την ανακαίνιση ενός σπιτιού. Καλύπτει, επίσης, όλα τα δάνεια που είναι εγγυημένα με υποθήκη ή άλλη παρόμοια εγγύηση.
Η οδηγία μεταξύ άλλων:
  • -θεσπίζει ορισμένες απαιτήσεις για τη διαφήμιση των ενυπόθηκων δανείων, για παράδειγμα αναφορές που μπορεί να δημιουργήσουν ψευδείς προσδοκίες στον καταναλωτή σχετικά με τη διαθεσιμότητα ή το κόστος της πίστωσης θα απαγορεύονται.
  • -διασφαλίζει ότι όλοι οι φορείς, που εμπλέκονται στη χορήγηση ενυπόθηκων δανείων για τους καταναλωτές, εποπτεύονται επαρκώς.
  • Οι φορείς χορήγησης πιστώσεων (τράπεζες κατά κύριο λόγο) θα πρέπει:
  • -Να παρέχουν γενικές πληροφορίες διαθέσιμες ανά πάσα στιγμή σχετικά με το εύρος των πιστωτικών προϊόντων που προσφέρουν.
  • -Να παρέχουν εξατομικευμένες πληροφορίες στον καταναλωτή μέσω ενός Τυποποιημένου Ευρωπαϊκού Δελτίο Πληροφοριών. Αυτό θα επιτρέψει στους καταναλωτές να συγκρίνουν τους όρους ενυπόθηκων δανείων από διαφορετικούς παρόχους.
  • -Να παρέχουν επαρκείς εξηγήσεις στον καταναλωτή σχετικά με τις προτεινόμενες συμβάσεις πίστωσης και να πληρούν ορισμένες προδιαγραφές για τον τρόπο παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών.
  • -Να αξιολογήσουν τη δυνατότητα εξόφλησης του δανείου από τον καταναλωτή.

Οι δανειολήπτες θα:
  • -επωφελούνται από τις επιπλέον πληροφορίες σε όλα τα στάδια της διαδικασίας που θα τους επιτρέπει να λαμβάνουν τις σωστές αποφάσεις.
  • -επωφελούνται από ένα εναρμονισμένο τρόπο υπολογισμού συνολικού ετήσιου πραγματικού επιτοκίου (ΣΕΠΕ), το οποίο θα διευκολύνει τη συγκρισιμότητα των στοιχείων της διαφήμισης και της προσυμβατικής ενημέρωσης.
  • -έχουν την υποχρέωση να παρέχουν τις απαραίτητες πληροφορίες για να καταστεί δυνατή η εκτίμηση της ικανότητας εξόφλησης του δανείου.
  • -έχουν το δικαίωμα, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, να αποπληρώσουν το δάνειό τους, πριν από τη λήξη της σύμβασης πίστωσης.
Πηγή : http://www.fpress.gr    Της Έφης Καραγεώργου

Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2014

Κερδοσκοπικά παιχνίδια με το ελβετικό φράγκο ; το νέο επενδυτικό εργαλείο

Συνωστισμός επενδυτικών κεφαλαίων σε συναλλαγές με χρηματοδότηση σε ελβετικό φράγκο και τοποθέτηση σε άλλες οικονομίες με νομίσματα που έχουν υψηλότερα επιτόκια καταγράφεται τις πρώτες εβδομάδες του 2014. Το carry trade, όπως ονομάζεται η επενδυτική στρατηγική αποκομιδής υπεραξιών από την διαφορά μεταξύ του επιτοκίου δανεισμού και της απόδοσης της επένδυσης με βάση το ελβετικό φράγκο έχει ήδη δώσει κέρδη μεγαλύτερα του 3,5% μόλις στο πρώτο 20ημερο του Ιανουαρίου. 


Και αυτό διότι, εκτός των χαμηλών επιτοκίων δανεισμού σε ελβετικό φράγκο, οι συγκλίνουσες απόψεις των αναλυτών παγκοσμίως "δείχνουν" προς διολίσθηση του φράγκου έναντι του δολαρίου, Ο μέσος όρος των προβλέψεων σαράντα επενδυτικών οίκων για την ισοτιμία ελβετικού φράγκου δολαρίου σε δημοσκόπησης που έτρεξε το Bloomberg μιλά για πτώση της τάξης του 7% φέτος. Κάτι που εφόσον επαληθευτεί θα σημάνει και επιπλέον κέρδος για τους επενδυτές που δανείστηκαν σε ελβετικό φράγκο και θα αποπληρώσουν την οφειλή τους φθηνότερα. 

Η μέση πρόβλεψη για την ισοτιμία με το αμερικανικό νόμισμα βρίσκεται στα 98 σεντίμ (0,98 φράγκα) ανά δολάριο σε ορίζοντα 12μηνου από 89 σεντίμ την Παρασκευή. Έναντι του ευρώ αναμένεται να διαμορφωθεί βραχυπρόθεσμα στα επίπεδα του 1,26 φράγκα ανά ευρώ σύμφωνα με την Barclays. Το φράγκο θεωρείται υπερτιμημένο εκτιμούν οίκοι όπως η Citigroup -που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης στις διεθνείς αγορές συναλλάγματος σε όρους αξίας συναλλαγών που εκτελεί- και συγκεκριμένα κατά 35% έναντι του δολαρίου σε ορούς ισοδυνάμου αγοραστικής αξίας (στοιχεία ΟΟΣΑ) με βάση τα θεμελιώδη της οικονομίας. 

Επιπλέον η SNB , η κεντρική τράπεζα της Ελβετίας έχει εδώ και καιρό διατρανώσει την αποφασιστικότητα της να μην αφήσει το νόμισμά της να ανατιμηθεί άλλο καθώς υπονομεύεται η ανταγωνστικότητα της οικονομίας της. Έχει, μάλιστα, παρέμβει στα αγορές για να το επιτύχει πουλώντας φράγκα όταν σε περιόδους αστάθειας οι εισροές κεφαλαίων στην Ελβετία κλιμακώνονται. Το βασικό επιτόκιο της SNB είναι καθορισμένο στο 0 με 0,25%. Υπό αυτό το κριτήριο τόσο το δολάριο όσο και το ιαπωνικό γεν χρησιμοποιούνται επίσης ευρέως ως χρηματοδοτικά εργαλεία για carry trades.Σε αυτό το περιβάλλον άλλοι οίκοι όπως η Credit Agricole προτείνουν πωλήσεις φράγκου και αγορές άλλων νομισμάτων κάτι πο οδηγεί σε κλιμάκωση των short θέσεων στο ελβετικό νόμισμα. 

Τα carry trades αποτελούν μία από τις πιο ενδιαφέρουσες επιλογές για πολλούς αλλά διαβασμένους επενδυτές εμπεριέχουν όμως υψηλό ρίσκο. Πρόκειται για μια επενδυση που είναι γνωστή ως carry trade επειδή «μεταφέρει» κεφάλαια που έχει δανειστεί ο επενδυτής φθηνά (πχ σε ελβετικό φράγκο ή δολάριο) στην την αγορά άλλων αξιών με υψηλότερη απόδοση. Το κέρδος προκύπτει από την διαφορά του κόστους δανεισμού και της απόδοσης του χρεογράφου το οποίο θα αγοραστεί. Ενίοτε προκύπτει και από την ανατίμηση του ξένου νομίσματος σημείο στο οποίο όμως ενυπάρχει και ο κίνδυνος για το αντίστροφο. Την υποαξία δηλαδή από μια διολίσθηση του νομίσματος στο οποίο είναι αποτιμημένη η αξία.


Πηγή:www.capital.gr Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

ΔΑΝΕΙΑ – ΕΛΒΕΤΙΚΟ ΦΡΑΓΚΟ: Η λύση για να γλυτώσετε – 70.000 δανειολήπτες πληρώνουν 5 χρόνια και το χρέος αυξάνεται!

Στη μέγγενη του ελβετικού φράγκου εξακολουθούν να βρίσκονται περί τις 70.000 δανειολήπτες, οι οποίοι χρηματοδοτήθηκαν για αγορά στέγης στο ξένο νόμισμα και στη συνέχεια εγκλωβίστηκαν στην υψηλή ισοτιμία. Τώρα ψάχνουν τρόπο να μετατρέψουν τα δάνεια σε ευρώ, καθώς όμως η ισοτιμία είναι απαγορευτική, το χρέος τους αυξάνεται. Υπάρχει λύση;
Τα δάνεια αυτά εκταμιεύθηκαν από το 2006 μέχρι και το τέλος του 2009. Οι δανειολήπτες τα προτίμησαν λόγω της ευνοϊκής ισοτιμίας και του χαμηλού επιτοκίου, που δεν ξεπερνούσε το 2%, όταν τα δάνεια σε ευρώ είχαν επιτόκιο της τάξης του 4,5%. Για παράδειγμα ένα δάνειο ύψους 500.000 ελβετικών φράγκων το 2009 με την ισοτιμία ευρώ/ελβετικό στο 1,48 ήταν 338.000 ευρώ. (Η ισοτιμία είχε φτάσει και το 1,55). Σήμερα το ίδιο δάνειο αν και πληρώνεται επί 5 χρόνια είναι 750.000 ελβετικά, διότι στο μεταξύ η ισοτιμία διαμορφώθηκε και κάτω από το 1,15, μπήκε πλαφόν στο 1,20 και ανεβοκατεβαίνει εδώ και ένα χρόνο σε αυτά τα επίπεδα.
Το αποτέλεσμα είναι να πληρώνουν πολύ μεγαλύτερες δόσεις και το χειρότερο το χρέος τους αντί να έχει μειωθεί, όπως θα συνέβαινε αν το δάνειο ήταν σε ευρώ να έχει αυξηθεί.
Διότι στο μεταξύ –λόγω κρίσης- τα επιτόκια του ευρώ ακολούθησαν έντονα πτωτική πορεία στο ιστορικό χαμηλό του 0,25%.
Δανειολήπτες με καταγγελίες τους, προς τον Τραπεζικό Μεσολαβητή και τις καταναλωτικές οργανώσεις αναφέρουν ότι ενώ ενημερώθηκαν από τους υπαλλήλους των τραπεζών διεξοδικά για τα οφέλη του χαμηλού επιτοκίου, δεν υπήρξε η ανάλογη ενημέρωση «αλλά και ο ενδεχόμενος κίνδυνος από την ισχυροποίηση του ελβετικού νομίσματος».
Επίσης υπάρχουν περιπτώσεις δανειοληπτών που ζήτησαν την αλλαγή του δανείου από ελβετικό σε ευρώ με μερικό «κούρεμα» στο επιπλέον ποσό που προκύπτει από τη διαφορά της ισοτιμίας, χωρίς όμως αποτέλεσμα.
Πολλά από αυτά τα δάνεια έχουν «κοκκινίσει» και πολύ περισσότερα βρίσκονται σε καθυστέρηση 60 ημερών. Ενώ στις περιπτώσεις που οι δανειολήπτες ζητούν αναλυτική ενημέρωση για να υπαχθούν στο νόμο Κατσέλη, οι τράπεζες δίνουν το ιστορικό του δανείου, μόνο με εισαγγελική παραγγελία.
Για τα τραπεζικά στελέχη τα δάνεια σε ελβετικό είναι «γκρίζα ζώνη» και αποφεύγουν να τοποθετηθούν. Σημειώνουν πως η ενημέρωση ήταν σαφής, ωστόσο παραδέχονται πως το ρίσκο ήταν υψηλό και για τις δύο πλευρές.
Εκείνο που δεν λένε είναι ότι οι τράπεζες, έχουν τη δυνατότητα να ελαχιστοποιήσουν το ρίσκο καθώς επενδύουν σε διαφορετικά νομίσματα, αντισταθμίζοντας απώλειες και κέρδη.
H διέξοδος
Η μόνη διέξοδος σήμερα για τους δανειολήπτες αυτούς και εφόσον το δάνειο τυπικά εξυπηρετείται (βρίσκεται σε καθυστέρηση μέχρι 2 μήνες), είναι να προσφύγουν στο Ειρηνοδικείο καταθέτοντας αίτηση για επαναφορά του δανείου στην αρχική ισοτιμία. Αν το δάνειο βρίσκεται σε καθυστέρηση άνω των 180 ημερών και τράπεζα έχει εκδώσει διαταγή πληρωμής για ληξιπρόθεσμες οφειλές, και η διαταγή αυτή έχει εκδοθεί με την τρέχουσα ισοτιμία, τότε ο δανειολήπτης μπορεί να ασκήσει ανακοπή και να ζητήσει την ακύρωση της διαταγής πληρωμής (σύμφωνα με διάταξη του άρθρου 2 νόμου για “δίκαιη” δίκη – ν. 4055/2012, που παράγει ληστρικούς τόκους).
Πηγή: eisodima.gr

Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2013

«Φιλί ζωής» στην αγορά ακινήτων Μειώνεται στο 3% ο φόρος μεταβίβασης

Σήμερα, ο φόρος στις μεταβιβάσεις ανέρχεται στο 8% 
για αντικειμενική αξία ακινήτου έως 20.000 ευρώ 
και φθάνει στο 10% για την αξία άνω των 20.000 ευρώ

Τη μείωση του φόρου μεταβίβασης θα περιλαμβάνει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο για τα ακίνητα το 2014. 
Έπειτα από συμφωνία με την Τρόικα, η φορολογική επιβάρυνση θα περιοριστεί έως και 70%, καθώς ο βασικός συντελεστής θα υποχωρήσει στο 3% και θα τεθεί σε ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2014, σύμφωνα με την «Καθημερινή». Πιο αναλυτικά, σήμερα, ο φόρος στις μεταβιβάσεις ανέρχεται στο 8% για αντικειμενική αξία ακινήτου έως 20.000 ευρώ και φθάνει στο 10% για την αξία άνω των 20.000 ευρώ.
Ωστόσο, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δεν προχωρεί σε ανακοινώσεις σχετικά με το θέμα προκειμένου να μη σταματήσουν οι έστω λιγοστές αγοραπωλησίες μέχρι το τέλος του έτους.
Ειδικότερα, το νέο σχέδιο προβλέπει σύμφωνα με την «Καθημερινή»:
1. Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων: Θα επιβαρύνει όλες τις κατηγορίες ακινήτων, δηλαδή κτίσματα, οικόπεδα εντός σχεδίου ή οικισμών και αγροτεμάχια. Θα επιβάλλεται αυτοτελώς σε κάθε ακίνητο και θα υπολογίζεται επί των επιφανειών ως εξής:
Κτίρια: Ο συντελεστής του βασικού φόρου θα κυμαίνεται από 2 έως 13 ευρώ ανά τ.μ. ανάλογα με την τιμή ζώνης στην οποία βρίσκεται κάθε ακίνητο. Συνολικά προβλέπονται 12 φορολογικά κλιμάκια (το νομοσχέδιο για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων προέβλεπε για τα κτίρια συντελεστή βασικού φόρου κυμαινόμενο από 2,3 έως 17 ευρώ ανά τ.μ. σε 20 φορολογικά κλιμάκια). Για τα κτίρια ειδικών συνθηκών (διατηρητέα, υπό απαλλοτρίωση κ.λπ.) προβλέπεται μειωτικός συντελεστής 0,5, ο οποίος θα περιορίζει τον τελικό φόρο κατά 50%. Οι βοηθητικοί χώροι για κάθε είδους κτίριο θα φορολογούνται με το 10% του κανονικού συντελεστή βασικού φόρου. Απαλλάσσονται πλήρως από τον φόρο τα γεωργικά και κτηνοτροφικά κτίσματα (μαντριά, στάνες, στάβλοι, κοτέτσια, θερμοκήπια, χώροι αποθήκευσης προϊόντων φυτικής παραγωγής κ.λπ.).
Ο νέος φόρος για τα αστικά ακίνητα (κατοικίες) θα είναι χαμηλότερος κατά 16% μεσοσταθμικά, σε σύγκριση με το ΕΕΤΑ.
Οικόπεδα εντός σχεδίου ή οικισμών: Ο βασικός φόρος θα κυμαίνεται από 3 ευρώ το στρέμμα έως 9.000 ευρώ το στρέμμα σε 25 κλιμάκια. Υπολογίζεται ότι θα είναι χαμηλότερος από 70% έως 90% σε σχέση με το αρχικό σχέδιο που είχε δοθεί σε δημόσια διαβούλευση (μεσοσταθμική μείωση 83%).
Αγροτεμάχια: Ο βασικός φόρος ορίζεται στο 1 ευρώ ανά στρέμμα από 1,5 ευρώ το στέμμα που προβλέπει το προηγούμενο σχέδιο νόμου. Προβλέπεται επίσης συντελεστής θέσης κλιμακούμενος από 1 έως 3, συντελεστής άρδευσης 1,1, συντελεστής χρήσης 0,1 για τις δασικές εκτάσεις, 0,5 για τους βοσκοτόπους, 2 για τις καλλιέργειες κάθε είδους, 5 για τα λατομεία και 8 για τις υπαίθριες εκθέσεις. Στις εκτάσεις υπό απαλλοτρίωση θα εφαρμόζεται μειωτικός «συντελεστής απαλλοτρίωσης» 0,75, ενώ για τις εκτάσεις που περιλαμβάνουν και κατοικία εξοχική ή κύρια άνω των 150 τετραγωνικών μέτρων, θα εφαρμόζεται συντελεστής κατοικίας 5. Καταργείται ο συντελεστής απόστασης από τη θάλασσα, ο οποίος προβλεπόταν στο σχέδιο για τον ΕΝΦΑ. Με το νέο σχέδιο το 90% των αγροτών θα πληρώσει φόρο έως 2,64 ευρώ το στρέμμα.
2. Συμπληρωματικός φόρος. Θα επιβάλλεται στο σύνολο της αξίας των κτισμάτων και των εντός σχεδίου ή οικισμών οικοπέδων με αφορολόγητο όριο και προοδευτική κλίμακα. Το αφορολόγητο όριο θα είναι αυξημένο στις 300.000 ευρώ από 200.000 ευρώ που ισχύει σήμερα στον ΦΑΠ. Οι συντελεστές θα ξεκινούν από 0,1% ή 0,2% για ακίνητα συνολικής αξίας πάνω από το αφορολόγητο όριο των 300.000 ευρώ και θα φθάνουν το 1% για περιουσίες αξίας άνω των 800.000 ευρώ.
Τέλος, το σχέδιο νόμου θα προβλέπει την αύξηση των εισοδηματικών ορίων από 7.000 ευρώ σε 9.000 ευρώ μέχρι τα οποία παρέχεται μερική ή ολική απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής του νέου φόρου ακινήτων στους οικονομικά ασθενέστερους.
Πηγή : ΠρώτοΘέμα

Αντισυνταγματικός κρίθηκε από το ΣτΕ ο δημοτικός φόρος

Αντισυνταγματικός κρίθηκε από το ΣτΕ ο δημοτικός φόρος

Αντισυνταγματικός κρίθηκε σύμφωνα με πληροφορίες από το Συμβούλιο της Επικρατείας ο Δημοτικός Φόρος Δωδεκανήσου! Η απόφαση αναμένεται να εκδοθεί επισήμως μέσα στις επόμενες μέρες σύμφωνα όμως με πληροφορίες τίθεται σ’ αυτήν θέμα αντισυνταγματικότητας, γεγονός που συνιστά ανατροπή στα μέχρι τώρα δεδομένα.

Η εξέλιξη μάλιστα αυτή φαίνεται ότι έχει προκαλέσει ιδιαίτερη ικανοποίηση στις τάξεις των παραγωγικών τάξεων (που παλεύουν για την κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ) ενώ αντίθετα έχει προκαλέσει εύλογη ανησυχία και προβληματισμό στον χώρο της αυτοδιοίκησης.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας, παραπέμπει να εκδικαστεί η υπόθεση σε άλλο τμήμα, το γεγονός όμως ότι κρίνει αντισυνταγματικό το ΔΗΦΟΔΩ έχει ιδιαίτερη βαρύτητα.

Επί του θέματος, που είναι μείζονος σημασίας τόσο για τις παραγωγικές τάξεις όσο και για την τοπική αυτοδιοίκηση αναμένονται εξελίξεις μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

Σχετική είναι και η ανακοίνωση που εκδόθηκε από το ΕΒΕΔ, στην οποία αναφέρονται τα εξής:
“Σχετικά με την αναμενόμενη απόφαση της Επταμελούς Σύνθεσης του Β’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας επί της συνταγματικότητας του Δημοτικού Φόρου Δωδεκανήσου, η

Διοικητική Επιτροπή του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, μετά και την ενημέρωση που έλαβε από την δικηγορική εταιρεία που εκπροσωπεί το Επιμελητήριο στην υπόθεση, επιθυμεί να πληροφορήσει τα μέλη του και την κοινή γνώμη για τα εξής :

Η για πρώτη φορά στην ιστορία του Δημοτικού Φόρου Δωδεκανήσου κρίση του επί της συνταγματικότητας του στο ανώτατο δικαστήριο της χώρας και στην επταμελή σύνθεση αυτού ολοκληρώθηκε.

Η σχετική απόφαση, γραπτώς, θα είναι διαθέσιμη σε πολύ σύντομο διάστημα οπότε και θα γίνουν γνωστές και οι πολύ ενδιαφέρουσες πτυχές της κρίσης των μελών της επταμελούς σύνθεσης του ΣτΕ” . 

Πηγή Ροδιακή, Ημερομηνία 15-11-2013 17:05 
http://www.rodiaki.gr/article.php?id=265882&catid=5&maincatid=1

Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2013

Νίκη της Ελλάδας στις Βρυξέλλες για την ΑΟΖ

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποφάσισε σύμφωνα με τις ελληνικές θέσεις, εκθέτοντας την αδιάλλακτη στάση της Τουρκίας - Ευρωπαϊκή υπόθεση οι ελληνικές ΑΟΖ, ανατροπή και για την υφαλοκρηπίδα

ο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποφάσισε σύμφωνα με τις ελληνικές θέσεις, εκθέτοντας την αδιάλλακτη στάση της Τουρκίας - Ευρωπαϊκή υπόθεση οι ελληνικές ΑΟΖ, ανατροπή και για την υφαλοκρηπίδα

Θετικές υπήρξαν οι ειδήσεις για την Ελλάδα από τις Βρυξέλλες. 

Πιο συγκεκριμένα, υιοθετώντας πλήρως τις ελληνικές θέσεις για θέματα αλιείας στη Μεσόγειο, η ΕΕ ανοίγει θέμα και για τις ΑΟΖ, τις οποίες βαπτίζει "κοινό θέμα" για την Ευρώπη, ενισχύοντας την ελληνική διαπραγματευτική πλευρά στο πρόβλημα που υπάρχει με την Τουρκία.

Πρόκειται για δικαίωση των θέσεων που πριν από ένα μήνα εξέφρασε ο Αντώνης Σαμαράς περί «ευρωπαϊκών ΑΟΖ», αλλά και της Ελληνίδας Επιτρόπου Μαρίας Δαμανάκη, που είχε εργαστεί γι' αυτό το θέμα. 

Τι ακριβώς όμως προβλέπει η ευρωπαϊκή αυτή απόφαση; Ειδικότερα, τονίζεται πως ο ανταγωνισμός για μειωμένα επίπεδα αποθεμάτων θαλάσσιων πόρων ενδέχεται να αποτελέσει πηγή τριβής με τρίτες χώρες. 

Προτρέπεται λοιπόν η ΕΕ και τα κράτη - μέλη να εργαστούν «από κοινού», προκειμένου να διασφαλιστούν η επαγρύπνηση, ο έλεγχος, η σταθερότητα και η ασφάλεια των ευρωπαϊκών παράκτιων και χωρικών υδάτων, οι αποκλειστικές οικονομικές ζώνες (ΑΟΖ), η υφαλοκρηπίδα, οι ναυτιλιακές υποδομές και οι θαλάσσιοι πόροι όπως είναι το αέριο ή το πετρέλαιο. 

Η ευρωπαϊκή αυτή παρέμβαση επισημαίνει ότι η ΕΕ θα πρέπει να διατηρήσει υψηλό πολιτικό προφίλ ως προς τα ανωτέρω και ότι θα πρέπει να προσπαθήσει να αποτρέψει μια διεθνή διαφωνία.

Η απόφαση αυτή έχει ιστορική σημασία, καθώς η Ελλάδα δεν αφήνεται πλέον μόνη της να λύνει κομβικά προβλήματα στις σχέσεις της με την Τουρκία, όπως είναι η υφαλοκρηπίδα. 

Με τον τρόπο αυτό η ΕΕ θεωρεί πως το ζήτημα αυτό είναι διμερές -μεταξύ ΕΕ και Τουρκίας- και επί της ουσίας αναγορεύει τα ελληνικά σύνορα, σε σύνορά της.

Παράλληλα, το ψήφισμα αυτό προτρέπει την ΕΕ να χρησιμοποιήσει τη διπλωματία της, για να προαγάγει το διάλογο μεταξύ κρατών - μελών και τρίτων χωρών, έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι θα εκτιμούν τις αρχές της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής της ΕΕ, και να παρακολουθεί τη συμμόρφωση με τους κανόνες της εν λόγω πολιτικής. 

Επίσης, με ξεκάθαρο μήνυμα προς την τουρκική πλευρά, τονίζει ότι ιδίως οι υποψήφιες προς ένταξη στην ΕΕ χώρες θα πρέπει να τηρούν τις αρχές της αλιευτικής πολιτικής της ΕΕ, καθώς και το σχετικό ενωσιακό και διεθνές δίκαιο που ισχύει για τις αλιευτικές δραστηριότητες. 

Ταυτόχρονα, επισημαίνει ότι, από τα 21 κράτη της Μεσογείου, τρία δεν έχουν ούτε υπογράψει ούτε κυρώσει την UNCLOS, αναφέροντας το ειδικό πρόβλημα της Τουρκίας και ζητώντας  από την Επιτροπή να παροτρύνει αυτές τις χώρες, ιδίως αυτές που είναι υποψήφιες προς ένταξη στην ΕΕ, να προσχωρήσουν στη Σύμβαση και να εφαρμόσουν την UNCLOS ως αναπόσπαστο μέρος του κανονιστικού πλαισίου της ΕΕ για τις θαλάσσιες υποθέσεις.

του Δημήτρης Μαρκόπουλος από το ΠΡΩΤΟΘΕΜΑ

Τετάρτη 10 Ιουλίου 2013

Εμφύλιος μηχανικών για επαγγελματικά δικαιώματα

Με νέο νομοσχέδιο επιχειρείται να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα των μηχανικών που... έκλεισαν διά της απελευθέρωσης. Αγριεύει η κόντρα στο Τεχνικό Επιμελητήριο. Το δαιδαλώδες νομικό πλαίσιο και τα συμφέροντα.


Τρέχουν στην κυβέρνηση ώστε να παρουσιάσουν μέχρι το τέλος του χρόνουτο νέο θεσμικό πλαίσιο για το άνοιγμα των τεχνικών επαγγελμάτων,κάποια από τα οποία "έκλεισαν" εν μέσω μνημονίου, και μάλιστα με νομοσχέδια τα οποία υποτίθεται πως καταργούσαν εμπόδια στην επαγγελματική δραστηριότητα!Εμφύλιος μηχανικών για επαγγελματικά δικαιώματα-Δαιδαλώδης η νομοθεσία
Όταν η τρόικα αντιλήφθηκε πως το πολιτικό σύστημα και ορισμένοι από τους προνομιούχους κλάδους του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) παρουσίαζαν ωραιοποιημένα στοιχεία για τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών, άλλαξε ολόκληρο το σχετικό εδάφιο του μνημονίου. Με το τελευταίο μνημόνιο, η κυβέρνηση υποχρεούται να ζητήσει στοιχεία από κάθε επαγγελματικό σύλλογο (πολιτικών μηχανικών, γεωλόγων, χημικών μηχανικών, τοπογράφων κ.ά.) για τα εμπόδια και τις στρεβλώσεις και να καταρτίσει νομοσχέδιο που θα τα καταργεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Ήδη στο υπουργείο Υποδομών έχει προσληφθεί σύμβουλος ο οποίος μαζεύει τα στοιχεία από τους επαγγελματικούς συλλόγους και θα καταρτίσει σχετική έκθεση που θα στείλει στο υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να παρουσιαστεί στην τρόικα. Με βάση το μνημόνιο, μέχρι τα τέλη Ιουνίου έπρεπε να έχει δημοσιευθεί η έκθεση στην οποία θα παρουσιάζονταν τα επαγγέλματα - οικονομικές δραστηριότητες που έχουν «ανοίξει», ποια παραμένουν κλειστά και από ποιους νόμους ρυθμίζονται, καθώς και σειρά άλλων θεμάτων (π.χ. αν απαιτείται να είσαι μέλος επαγγελματικού σωματείου ή κάτοχος «πτυχίου», όπως τα εργοληπτικά ή των μελετητών, για να ασκήσεις δραστηριότητα).
Αφορμή για την τελευταία παρέμβαση της τρόικας υπήρξαν καταγγελίες σύμφωνα με τις οποίες επαγγελματίες κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους επειδή δύο νομοσχέδια που κατατέθηκαν το 2011 και το 2012, για να διευκολύνουν την αδειοδότηση τεχνικών επαγγελμάτων (υδραυλικοί, συντηρητές κ.λπ.) και μεταποιητικών επιχειρήσεων, στην ουσία αφαίρεσαν επαγγελματικά δικαιώματα από κλάδους των μηχανικών προκειμένου να τα μεταφέρουν σε κάποιους άλλους! Η παράγραφος με την οποία "έκλειναν" επαγγέλματα ενώ ανακοίνωναν πως τα ανοίγουν είχε παρεισφρήσει σε νομοσχέδιο κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή. Φυσικά δεν υπήρχε στο κείμενο του σχεδίου νόμου κατά τη δημόσια διαβούλευση.
Τους επόμενους μήνες αναμένεται να κορυφωθεί η διαμάχη που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και χρόνια στους κόλπους του ΤΕΕ μεταξύ των λεγόμενων προνομιούχων κατηγοριών (πολιτικοί μηχανικοί, μηχανολόγοι – ηλεκτρολόγοι και ναυπηγοί) και δεκάδων άλλων κατηγοριών ή υποκατηγοριών μηχανικών (από τους μεταλλειολόγους, μέχρι τους χημικούς και τους ενεργειακούς μηχανικούς) οι οποίοι έχουν αποκλειστεί από σειρά δραστηριοτήτων.
Η δαιδαλώδης ελληνική νομοθεσία χορηγεί επαγγελματικά δικαιώματα στη βάση ακαδημαϊκών τίτλων, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η επάρκεια, η ουσιαστική πείρα και το πραγματικό «ίχνος» ενός μηχανικού στην αγορά.
Στην ουσία, καθορίζει προληπτικά και μέσω κανονιστικών πράξεων αποκλειστικές επαγγελματικές δραστηριότητες ακόμα και σε σύνθετα τεχνικά έργα ή εγκαταστάσεις υπέρ ορισμένων ειδικοτήτων μηχανικών. Έτσι, δε λαμβάνεται υπόψη η πείρα που απέκτησε ένας μηχανικός κατά τη διάρκεια της θητείας του ή το γεγονός πως εξειδικεύθηκε σε τομέα άλλον από αυτόν του πτυχίου του! «Αν δεν έχεις ένα από τα προνομιούχα πτυχία είσαι καταδικασμένος», λένε όσοι επιθυμούν αλλαγή του σημερινού μοντέλου.
Επί δεκαετίες, η πολιτική μας τάξη μοίραζε προνόμια σε συγκεκριμένες κατηγορίες μηχανικών αφήνοντας στη γωνία άλλους κλάδους επαγγελματιών οι οποίοι δεν έχουν το δικαίωμα της «σφραγίδας» (π.χ. να υπογράψουν μια άδεια λειτουργίας βιομηχανίας ή άλλης εγκατάστασης), αλλά και τη δυνατότητα να δραστηριοποιηθούν σε ολόκληρους κλάδους της οικονομίας.
Μέσω δεκάδων νόμων, προεδρικών διαταγμάτων και υπουργικών αποφάσεων έχει δημιουργηθεί ένα δαιδαλώδες σύστημα το οποίο επιτρέπει π.χ. σε έναν ναυπηγό μηχανικό να εποπτεύει την κατασκευή ενός βιολογικού καθαρισμού, χωρίς να δίνει το ίδιο δικαίωμα σε έναν χημικό μηχανικό, ο οποίος ενδεχομένως έχει σπουδάσει το αντικείμενο.
Το ίδιο ισχύει σε πολλούς τομείς της οικονομίας από τους οποίους έχουν αποκλειστεί ολόκληρες κατηγορίες ή υποκατηγορίες μηχανικών (μπορούν να δραστηριοποιηθούν ως «βοηθοί» των προνομιούχων κατηγοριών του ΤΕΕ, όπως καταγγέλλουν).

του Φώτη Κόλλια - www.euro2day.gr

Παρασκευή 5 Ιουλίου 2013

Προς οριστική λύση για τα αυθαίρετα

Tags: Αυθαίρετα , Κτηματολόγιο , ΥΠΕΚΑ

Aγώνας δρόμου για να μπει τέλος στο σίριαλ των αυθαιρέτων από το υπουργείο Περιβάλλοντος, με στόχο να ψηφιστεί το νομοσχέδιο πριν από το κλείσιμο της Bουλής. H διαδικασία στο υπουργείο έχει ολοκληρωθεί κι έχουν διευθετηθεί όλες οι λεπτομέρειες και τα προβλήματα που προέκυψαν μέσα από τη δημόσια διαβούλευση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το τελικό σχέδιο θα ψηφιστεί προτού καθαρογραφεί και δημοσιευτεί η απόφαση του ΣτE, η οποία ακύρωνε τον νόμο 4014 περί τακτοποίησης αυθαιρέτων. H επιτάχυνση των διαδικασιών κρίνεται επιβεβλημένη καθώς έχει «παγώσει» η αγορά ακινήτων και κυρίως οι μεταβιβάσεις που κάνουν παραδοσιακά οι παραθεριστές στους τόπους καταγωγής τους.
Πηγές από το YΠEKA υποστηρίζουν ότι το ΣτE δεν θα «μπλοκάρει» τον νέο νόμο, ο οποίος είναι εντελώς διαφορετικός από τον προηγούμενο, διότι επιτυγχάνει το περιβαλλοντικό ισοζύγιο που ζητούν οι ανώτατοι δικαστές.
Mε τον ν. 4014 αυτό το ισοζύγιο είχε τεθεί εν αμφιβόλω καθώς το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων από τα πρόστιμα για τα αυθαίρετα δεν πήγαινε στο Πράσινο Tαμείο αλλά στα κρατικά ταμεία για μείωση του χρέους. Eτσι, όμως, ήταν αδύνατη η χρηματοδότηση αστικών αναπλάσεων και χώρων πρασίνου.
Αυθαιρεσίες
H νέα ρύθμιση, ωστόσο, στοχεύει κυρίως στην αντιμετώπιση αυθαιρεσιών σε αστικά ακίνητα που διαθέτουν κάποια οικοδομική άδεια και οι παραβάσεις που αντιμετωπίζονται αφορούν κυρίως υπερβάσεις δόμησης ή αλλαγή χρήσης. Mε την υλοποίηση του θεσμού της Tράπεζας Γης ανοίγει ο δρόμος για μεγάλης κλίμακας αναπλάσεις που θα ικανοποιήσουν και το ΣτE, που ζητά περιβαλλοντικό ισοζύγιο. Διότι η μεταφορά συντελεστή δόμησης απελευθερώνει περιοχές οι οποίες δεν μπορούν να αξιοποιηθούν, αλλά μπορούν να μετατραπούν σε χώρους πρασίνου.
«Oι αυθαιρεσίες κατηγοριοποιούνται με βάση τη βαρύτητα και τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον. Eπίσης, αποκτά ουσιαστικό νόημα και περιεχόμενο η έννοια του περιβαλλοντικού ισοζυγίου», δήλωσε ο υπουργός αναπληρωτής Περιβάλλοντος, Σταύρος Kαλαφάτης, σε ομιλία του στη Θεσσαλονίκη. Oπως τόνισε, επίσης, ο νόμος διαχωρίζει τις μικρο-αυθαιρεσίες και τις υπερβάσεις στη δόμηση σε κτίρια με άδεια με την παντελώς αυθαίρετη δόμηση. Eξάλλου, αναφέρθηκε και στην καθιέρωση του θεσμού της «Tράπεζας Γης» ως σύνθετου αναπτυξιακού εργαλείου, μέσω του οποίου θα μπορούν να αποζημιώνονται οικοδομικοί συνεταιρισμοί αλλά και ιδιώτες για πολεοδομικά δικαιώματα που παραχωρούν.
O κ. Kαλαφάτης είπε ακόμη ότι αυτός που αυθαιρετεί «αποζημιώνει» το κοινωνικό σύνολο, ενώ καθιερώνονται αυστηρές ποινές και πρόστιμα για όσους παρανομήσουν και δεν ενταχθούν στις ρυθμίσεις του νόμου, ενώ αποθαρρύνεται η νέα γενιά αυθαιρέτων.
Στις ρυθμίσεις του νέου νόμου θα μεταφέρονται αυτόματα στην ηλεκτρονική βάση του TEE όσοι έχουν υποβάλει αίτημα (καταβάλλοντας το παράβολο) με τις προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις τόσο για τα αυθαίρετα όσο και για τους ημιυπαίθριους.
Kτηματολόγιο
Eν τω μεταξύ, στην ίδια εκδήλωση, ο κ. Kαλαφάτης τόνισε ότι η Eλλάδα θα αποκτήσει Kτηματολόγιο το 2020, καθώς επιταχύνονται οι διαδικασίες. Oπως τόνισε, «προκηρύσσονται άμεσα οι διαγωνισμοί για τις περιοχές που δεν έχουν κτηματογραφηθεί ακόμη. Mέσα σε οκτώ με δέκα μήνες σκοπεύουμε να ολοκληρωθούν και σε δώδεκα με δεκατέσσερις μήνες αναμένεται να ξεκινήσει το έργο. Eκτιμάται ότι ο χρόνος μειώνεται άνω του 70%, σε σχέση με το υπάρχον πλαίσιο.
Tου Bασίλη Σ. Kανέλλη
http://www.imerisia.gr/

Μαστίγιο και καρότο για αυθαίρετα
Βαριές ποινές και πρόστιμα για τους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων, που δεν θα ενταχθούν στις ρυθμίσεις του νέου νόμου για τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων και για όσους παρανομήσουν από εδώ και πέρα, ανακοίνωσε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Στ. Καλαφάτης.
Ταυτοχρόνως, ο ίδιος ανακοίνωσε την άμεση εφαρμογή «μπόνους» για όσους ενταχθούν στις ρυθμίσεις νομιμοποίησης, προκειμένου να κάνουν επισκευές ενεργειακής και στατικής βελτίωσης του ακινήτου τους, με χρηματοδότηση από κονδύλια του ΕΣΠΑ. Μάλιστα το μπόνους θα ισχύσει και σε δημόσια κτήρια με αυθαιρεσίες.
Τα πρόστιμα
Ο κ. Καλαφάτης, μιλώντας χθες το βράδυ σε εκδήλωση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, είπε ότι τις επόμενες εβδομάδες θα κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή το τελικό σχέδιο νόμου για τα αυθαίρετα, το οποίο βεβαίως έρχεται να καλύψει το νομοθετικό αλλά και το εισπρακτικό κενό από τα πρόστιμα αυθαιρέτων, που προκαλεί η «κατεδάφιση» του προηγούμενου νόμου 4014/2012 για τις τακτοποιήσεις αυθαιρέτων, καθώς το Συμβούλιο της Επικρατείας τον έκρινε αντισυνταγματικό. Το νομοσχέδιο θα προβλέπει εφάπαξ πρόστιμο 500 ευρώ για μικροαυθαιρεσίες και υπερβάσεις δόμησης σε κτήρια με άδεια. Για τις μεγαλύτερες υπερβάσεις, όπως επίσης και για τα παντελώς αυθαίρετα ακίνητα τα πρόστιμα θα κυμανθούν στα επίπεδα του προηγούμενου νόμου, με δυνατότητα όμως εξόφλησης του προστίμου σε βάθος χρόνου πενταετίας και έως 60 δόσεις. Για τα παντελώς αυθαίρετα κτίσματα, τα οποία ανεγέρθηκαν μετά το 1983 το υπουργείο μελετά διαφορετική αντιμετώπιση σύμφωνα με τις επιταγές του ΣτΕ, που δεν εγκρίνει τη νομιμοποίησή τους. Εξετάζεται να ισχύσει εξαίρεση από την κατεδάφιση για 30 χρόνια, υπό την προϋπόθεση πολεοδόμησης της περιοχής στην οποία βρίσκονται.
Προφανώς λόγω της δυσμενέστατης οικονομικής συγκυρίας, που αντιμετωπίζει η συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών νοικοκυριών, το ΥΠΕΚΑ εγκαινιάζει τακτική «μαστιγίου και καρότου» για να ενταχθούν οι ιδιοκτήτες στις νέες ρυθμίσεις νομιμοποίησης. Τα πρόστιμα και οι ποινές για τους ιδιοκτήτες που θα παραμείνουν εκτός των νέων ρυθμίσεων θα περιγραφούν με ειδική διάταξη στο νέο νομοσχέδιο και αναμένεται να είναι πολλαπλάσια από τα πρόστιμα νομιμοποίησης.
Οσο για το «μπόνους» εργασιών «λίφτινγκ» στα αυθαίρετα, οι πληροφορίες της «Ε» αναφέρουν ότι θα αφορούν ακίνητα προ του 2003 και θα καλύπτουν μέρος της δαπάνης για αμοιβές υπηρεσιών, εργασίες και υλικά για την ενεργειακή αναβάθμιση, καθώς και για τη στατική επάρκεια των υπό νομιμοποίηση ακινήτων. Το οικονομικό μπόνους θα καλύπτει έως το 50% του προβλεπόμενου προστίμου και στην πράξη θα μπορεί να γίνεται συμψηφισμός της οφειλής. Φαίνεται όμως ότι το υπουργείο Οικονομικών δεν αποδέχεται μείωση στα προσδοκώμενα έσοδα από τα πρόστιμα αυθαιρέτων και έτσι το ΥΠΕΚΑ σπεύδει να εντάξει τη δαπάνη για το «λίφτινγκ» στα αυθαίρετα τόσο των ιδιωτικών όσο και των δημόσιων κτηρίων σε προγράμματα του ΕΣΠΑ.
Του ΑΡΓΥΡΗ ΔΕΜΕΡΤΖΗ