Παρασκευή 31 Μαΐου 2013

Νομοθετικέ​ς ρυθμίσεις του ΥΠΕΚΑ, για τη Διευκόλυνσ​η των Πολιτών και τη Μείωση της Γραφειοκρα​τίας



Ο Υπουργός Αναπληρωτής ΠΕΚΑ, Σταύρος Καλαφάτης, υπέγραψε σήμερα τροπολογία, σε σχέδιο Νόμου που κατατίθεται στη Βουλή από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών και Μεταφορών, που αφορά Νομοθετικές ρυθμίσεις αρμοδιότητας του ΥΠΕΚΑ. Πρόκειται για ρυθμίσεις που διευκολύνουν τους πολίτες και τους επενδυτές, τόσο στην έκδοση οικοδομικών αδειών, όσο και στη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
Συγκεκριμένα, με τις προτεινόμενες διατάξεις ενισχύεται η ηλεκτρονική διακυβέρνηση και μειώνεται η γραφειοκρατία, στο πλαίσιο αδειοδοτήσεων κτιριακών έργων από τις δημόσιες αρχές.
Ειδικότερα:
-          Η μελέτη ενεργητικής πυροπροστασίας συντάσσεται από τον υπεύθυνο μηχανικό και θεσπίζεται η ευθύνη του για την υποβολή και τήρηση όλων των σχετικών κανονισμών. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία θα ελέγχει την υλοποίηση των μέτρων πυροπροστασίας και όχι τη μελέτη κατά το στάδιο της έκδοσης άδειας δόμησης, μειώνοντας έτσι τη γραφειοκρατία και το χρόνο εξυπηρέτησης, απελευθερώνοντας ταυτόχρονα προσωπικό για το ουσιαστικό κομμάτι του ελέγχου.
-          Η Αστυνομική Αρχή θα ενημερώνεται για τα στοιχεία της πράξης έγκρισης δόμησης και του εκτελούντος το έργο, σύμφωνα με συγκεκριμένο υπόδειγμα, αντί της μέχρι σήμερα αυτοπρόσωπης παρουσίας και θεώρησης όλων των στοιχείων από Αστυνομική Αρχή. Προβλέπεται επίσης, ότι με την έναρξη της ηλεκτρονικής διαδικασίας της Ταυτότητας Κτιρίου η ενημέρωση της Αστυνομικής Αρχής θα γίνεται ηλεκτρονικά.
-          Όσες μελέτες για κτιριακό έργο δεν εγκρίνονται από τις Υπηρεσίες Δόμησης, θα μπορούν, μέχρι την έναρξη εφαρμογής της ηλεκτρονικής διαδικασίας, να υποβάλλονται σε ψηφιακή μορφή με συμπυκνωμένο ψηφιακό δίσκο (CD), συνοδευόμενο από υπεύθυνη δήλωση του Μηχανικού για το περιεχόμενό του, οι οποίες θα αποθηκεύονται ηλεκτρονικά σε ειδικό ηλεκτρονικό μητρώο.
-          Ομογενοποιούνται οι διατάξεις που αφορούν τα στοιχεία των πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης κτιρίων, με τα στοιχεία της ταυτότητας κτιρίου.

Όσον αφορά τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, για έργα ή δραστηριότητες που χρηματοδοτούνται από Διαρθρωτικά Ταμεία και προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προτείνονται ρυθμίσεις που διασφαλίζουν τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου για τη σύνταξη Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, ή την απόφαση απόρριψης από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, διασφαλίζοντας παράλληλα τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων δημόσιων φορέων.
Επτά αλλαγές στη ρύθμιση για τα αυθαίρετα


Εκτός οριστικής νομιμοποίησης μένουν όλες οι αυθαίρετες τουριστικές και βιομηχανικές εγκαταστάσεις που έχουν ανεγερθεί προ του 1975. Αντίθετα, θα νομιμοποιηθούν οριστικά μόνο τα προ του 1975 αυθαίρετα κτίσματα που αφορούν κατοικίες.

Η ρύθμιση αυτή, η οποία -σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες- περιλαμβάνεται στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης, ανατρέπει τις αρχικές προδιαγραφές του σχεδίου νόμου που είχε παρουσιάσει προ μηνός το υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, το οποίο προέβλεπε οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση όλων ανεξαιρέτως των προ του 1975 αυθαιρέτων κτισμάτων, με την καταβολή ενός παραβόλου 500 μόλις ευρώ. Το παράβολο, ωστόσο, των 500 ευρώ, θα ισχύει για τις αυθαίρετες προ του ’75 κατοικίες.
Η εν λόγω αλλαγή προέκυψε από τη διαδικασία διαβούλευσης του νομοσχεδίου, όπου η συγκεκριμένη ρύθμιση δέχθηκε σφοδρότατη κριτική. Καθοριστικό ρόλο έπαιξε, πάντως, και η πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε αντισυνταγματικό το νόμο 4014/2011 περί τακτοποίησης αυθαιρέτων.
Ετσι, όλες οι αυθαίρετες κατασκευές που αφορούν ξενοδοχειακές και βιομηχανικές εγκαταστάσεις οι οποίες έχουν ανεγερθεί προ του 1975, δεν θα μπορούν πλέον να νομιμοποιηθούν οριστικά, εφόσον έχουν αυθαιρεσίες που ξεπερνούν το 40% του νομίμου περιγράμματος ή είναι παντελώς αυθαίρετα. Θα έχουν τη δυνατότητα να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση του ΥΠΕΚΑ, αλλά μόνο για 30ετή εξαίρεση από την κατεδάφιση, εφόσον βέβαια καταβάλλουν τα σχετικά παράβολα και πρόστιμα που προβλέπονται. Εάν έχουν αυθαιρεσίες μικρότερες του 40% του νομίμου περιγράμματος του κτιρίου, θα μπορούν να υπαχθούν στη νέα ρύθμιση και να εξαιρεθούν οριστικά από την κατεδάφιση.

Η νέα ρύθμιση, η οποία αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στο πρώτο 10ήμερο του Ιουνίου, περιλαμβάνει κι άλλες σημαντικές αλλαγές σε σχέση με το αρχικό κείμενο του σχεδίου νόμου.

Βασικό εργαλείο στη νέα ρύθμιση αποτελεί η καθιέρωση συμπλήρωσης της ηλεκτρονικής ταυτότητας για όλα τα κτίρια, εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, ώστε να υπάρξει πλήρης καταγραφή της νόμιμης και της αυθαίρετης δόμησης. Μάλιστα, εντός των ημερών αναμένεται να παρουσιαστεί από το ΥΠΕΚΑ το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, από την ισχύ του οποίου θα αρχίσουν να «τρέχουν» οι προθεσμίες συμπλήρωσης της ταυτότητας κτιρίου.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, για τις κατοικίες τίθεται προθεσμία 12 ετών για τη συμπλήρωση της ταυτότητας, ενώ για τις επαγγελματικές και λοιπές εγκαταστάσεις προβλέπεται 8ετής προθεσμία. Υποχρέωση συμπλήρωσης ταυτότητας θα έχουν όλα ανεξαιρέτως τα ακίνητα.

Ειδικά για τα αυθαίρετα, θα δίνονται οριστικοί τίτλοι εξαίρεσης από την κατεδάφιση, μόνο εφόσον έχει γίνει ενημέρωση της ταυτότητας του κτιρίου. Το ίδιο θα ισχύει και για τις αυθαίρετες προ του 1975 κατοικίες, οι οποίες θα παίρνουν οριστικούς τίτλους μετά τη συμπλήρωση της ταυτότητας εντός 12ετίας.
Σημειώνεται πάντως ότι για τη μεταβίβαση αυθαιρέτων δεν απαιτούνται οριστικοί τίτλοι, αλλά αρκεί η καταβολή του 30% των ειδικών προστίμων.
Παράλληλα, προβλέπεται ενημέρωση της ηλεκτρονικής ταυτότητας, μετά την αρχική, κάθε 10 χρόνια.

Η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου θα φέρει όλα τα απαραίτητα στοιχεία, σχέδια και ελέγχους για τη λειτουργία του ακινήτου. Θα περιλαμβάνει ελέγχους για όλες τις κατηγορίες μελετών που προβλέπει η οικοδομική άδεια και κινούμενο οπτικό ψηφιοποιημένο υλικό του κτιρίου, που θα αναγράφεται η ημερομηνία ελέγχου. Οι έλεγχοι θα γίνονται περιοδικά από μηχανικούς και θα κοινοποιούνται στα αρμόδια πολεοδομικά γραφεία και στο ηλεκτρονικό μητρώο του ΥΠΕΚΑ. Μεταξύ των στοιχείων που θα περιλαμβάνει η ταυτότητα, είναι τα σχέδια του κτιρίου, οι εγκρίσεις δόμησης, τα πιστοποιητικά ενεργειακής απόδοσης και φωτογραφίες του ακινήτου.


ΧΑΝΟΥΝ ΧΡΗΜΑΤΑ ΟΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΝΤΑΧΘΗΚΑΝ ΜΕ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΣΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
 

Νέα δεδομένα μετά την απόφαση του ΣτΕ


Το σκηνικό νομιμοποίησης αυθαιρέτων άλλαξε ριζικά μετά την απόφαση του ΣτΕ περί αντισυνταγματικότητας του ισχύοντος «νόμου Παπακωνσταντίνου» (ν. 4014/2011). Ουσιαστικά, όλες οι διαδικασίες τακτοποίησης που έχουν συντελεστεί μέχρι σήμερα, με βάση τον ισχύοντα νόμο, είναι νομικά άκυρες. Ως εκ τούτου, η προθεσμία υπαγωγής στη διαδικασία τακτοποίησης που λήγει στις 31 τρέχοντος μηνός, είναι άνευ ουσίας και δεν πρόκειται να δοθεί νέα παράταση. Η όλη διαδικασία θα πρέπει, σύμφωνα με έγκυρες πηγές, να επαναληφθεί με τη νέα ρύθμιση που προωθεί το ΥΠΕΚΑ. Θα υπάρξει βέβαια χρονικό κενό μέχρι την ισχύ του νέου νόμου που τοποθετείται περί τα τέλη του ερχόμενου Ιουνίου.
Το πλέον σημαντικό είναι ότι, μετά την απόφαση του ΣτΕ, χάνουν τα χρήματα που έχουν καταβάλει χιλιάδες ιδιοκτήτες αυθαιρέτων που έσπευσαν να ενταχθούν με ιδιωτικά έγγραφα στη ρύθμιση τακτοποίησης του «νόμου Παπακωνσταντίνου» και δεν μπορούν τώρα να αποδείξουν με δημόσια έγγραφα ή αεροφωτογραφίες τη χρονολογία ανέγερσης του αυθαιρέτου όπως περιγράφεται στα ιδιωτικά έγγραφα που έχουν καταθέσει.
Αντίθετα, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η αντισυνταγματικότητα του ν. 4014/2011 δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα σε όσους έχουν ενταχθεί στην τακτοποίηση με δημόσια έγγραφα, καθώς θα έχουν τη δυνατότητα να ενταχθούν και στο νέο θεσμικό πλαίσιο για τα αυθαίρετα που έχει ετοιμάσει το ΥΠΕΚΑ, με συμψηφισμό των χρημάτων που έχουν καταβάλει. Ετσι, όσοι έχουν υπόλοιπο δόσεων για την τακτοποίηση θα ενταχθούν στο νέο θεσμικό πλαίσιο και εάν έχουν καταβάλει περισσότερα από αυτά που προβλέπει η νέα ρύθμιση, το επιπλέον ποσό θα τους επιστραφεί.
Πρόβλημα, ωστόσο, έχουν και όσοι έχουν ολοκληρώσει την τακτοποίηση και έχουν ήδη εξοφλήσει τα πρόστιμα -περίπου 130.000 αυθαιρετούχοι- καθώς η διαδικασία έχει χαρακτηριστεί αντισυνταγματική και επομένως άκυρη.
Πηγές από το ΥΠΕΚΑ διευκρινίζουν ότι, ακόμη και όσοι έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία τακτοποίησης θα πρέπει να ενταχθούν στο νέο θεσμικό πλαίσιο, ώστε να είναι πλήρως διασφαλισμένοι.
Η όλη κατάσταση πάντως που έχει δημιουργηθεί μετά τη διαρροή της απόφασης του ΣτΕ, παγώνει ουσιαστικά τη διαδικασία τακτοποίησης μέχρι την ισχύ του νέου θεσμικού πλαισίου για την αυθαίρετη δόμηση με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα έσοδα που αναμένονταν από την καταβολή προστίμων και παραβόλων.
Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί περισσότερες από 310.000 υπαγωγές στο ν. 4014, ενώ περίπου 137.000 δηλώσεις βρίσκονται σε επεξεργασία. Εχουν εισπραχθεί 802 εκ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο των δόσεων που εκκρεμούν ανέρχεται στα 600 εκ. και οι υπό επεξεργασία αιτήσεις φθάνουν στο ποσό του 1,32 δισ. Αυτό σημαίνει ότι περίπου 2,7 δισ. ευρώ που υπολόγιζε να εισπράξει το κράτος υπάρχει άμεσος κίνδυνος να πάει πίσω η είσπραξή τους.

ΝΕΟΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ, ΕΛΕΓΚΤΕΣ ΔΟΜΗΣΗΣ, ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΤΙΡΙΟΥ
 

 «Καμπάνες» σε όσους δηλώσουν ψευδή στοιχεία
 

Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ υποστηρίζει ότι είχε από νωρίς διαγνώσει τα προβλήματα του ν. 4014/2011. Για αυτό το λόγο -όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου- επέλεξε, αντί άλλων διαθέσιμων λύσεων, να καταρτίσει εξαρχής ένα νομοσχέδιο για την αυθαίρετη δόμηση και το περιβαλλοντικό ισοζύγιο, με διαφορετική φιλοσοφία και σφαιρική αντιμετώπιση των ζητημάτων.
Η αυθαίρετη δόμηση, επισημαίνουν, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με αποσπασματικές νομοθετικές πρωτοβουλίες. Απαιτεί ολιστική προσέγγιση και συνολικό σχεδιασμό. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, το υπουργείο επεξεργάζεται μία σειρά συναφών νομοσχεδίων: περί κτηματολογίου και δασικών χαρτών, περί αυθαίρετης δόμησης και περιβαλλοντικού ισοζυγίου, περί χωροταξικής και πολεοδομικής μεταρρύθμισης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το ΥΠΕΚΑ υπεραμύνεται του νομοσχεδίου που ετοιμάζει, τονίζοντας ότι κινείται στο πλαίσιο της νομολογίας του ΣτΕ. Αντιμετωπίζει τελείως διαφορετικά, με πολεοδομικά χαρακτηριστικά, τα προ του 1983 ακίνητα σε σχέση με τα αυθαίρετα που κατασκευάστηκαν μετά το 1983 μέχρι τον Ιούλιο του 2011. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην απόδειξη του χρόνου κατασκευής, αποκλειστικά με χρήση δημοσίου εγγράφου και σχετικής αεροφωτογραφίας.
Το ΥΠΕΚΑ, αναγνωρίζοντας τα προβλήματα των μέχρι σήμερα ρυθμίσεων, προχωρά με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο σε κατηγοριοποίηση των αυθαιρέτων με βάση το βαθμό της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης. Προβλέπει διαφορετική αντιμετώπιση στις μικροαυθαιρεσίες, στις υπερβάσεις και στις παντελώς αυθαίρετες κατασκευές.
Επιπλέον, η νομοθετική πρωτοβουλία που ανέλαβε το ΥΠΕΚΑ αποτρέπει τη δημιουργία νέας γενιάς αυθαιρέτων μέσω της παροχής σε όλους αεροφωτογραφιών του Ιουλίου 2011 για όλη τη χώρα, με αυστηροποίηση των ποινών σε όσους δηλώσουν ψευδή στοιχεία και με την ενίσχυση του επιτελικού ρόλου της Ειδικής Υπηρεσίας Κατεδαφίσεων. Πέραν αυτών το υπουργείο έχει νομοθετήσει ένα σύνολο διατάξεων που αποτρέπει την αυθαίρετη δόμηση: το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, τους ελεγκτές δόμησης, την ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου.
Το νομοσχέδιο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο περιβαλλοντικό ισοζύγιο, εισάγοντας νέες ουσιαστικές διαδικασίες. Βάζει αντικειμενικά κριτήρια, καθορίζει τις δράσεις περιβαλλοντικής αποκατάστασης. Κατευθύνει τους πόρους από τα πρόστιμα εκεί ακριβώς που υπάρχει η μεγαλύτερη περιβαλλοντική επιβάρυνση, με ηλεκτρονικό αντικειμενικό τρόπο, ακόμη και σε επίπεδο γειτονιάς.


ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ ΚΤΙΣΜΑΤΩΝ ΣΕ ΠΕΝΤΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ 
Μειώσεις προστίμων έως και 85% για τις ευπαθείς ομάδες πληθυσμού και αύξηση των δόσεων καταβολής προστίμων από 48 σε 60 προβλέπει η νέα ρύθμιση για τα αυθαίρετα κτίσματα που προωθεί το ΥΠΕΚΑ.
Τίθεται «κόκκινη γραμμή» για την περαιτέρω ανάπτυξη της αυθαίρετης δόμησης, η 28η Ιουλίου 2011, που σημαίνει ότι οποιοδήποτε αυθαίρετο κτίσμα ή αυθαιρεσία έχει κατασκευαστεί μετά την ημερομηνία αυτή, θα θεωρείται εσαεί παράνομο και θα βρίσκεται μονίμως υπό καθεστώς κατεδάφισης.
Στη νέα ρύθμιση εισάγεται ο όρος αναστολή και εξαίρεση από την κατεδάφιση και καταργούνται οι όροι νομιμοποίηση και τακτοποίηση. Προβλέπονται πέντε κατηγορίες αυθαιρέτων κατασκευών και χρήσεων ως ακολούθως:

Κατηγορία 1: Ολες οι κατοικίες που έχουν ανεγερθεί προ του 1975, ασχέτως εάν είναι αυθαίρετα ή δεν διαθέτουν οικοδομική άδεια, δηλώνονται με 500 ευρώ, χωρίς κατάθεση σχεδίων και εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης.     


Κατηγορία 2: Ολα τα ακίνητα που έχουν ανεγερθεί μετά το 1975 και προ του 1983, οπότε πληρώνεται το ειδικό πρόστιμο, χωρίς κατάθεση σχεδίων, και εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης.


Κατηγορία 3: Μικρές παραβάσεις, ανεξάρτητα από τον αριθμό τους, οι οποίες με ένα παράβολο των 500 ευρώ εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης.    
                

Κατηγορία 4: Αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές - χρήσεις εφόσον δεν παραβιάζονται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% το πολεοδομικό μέγεθος της δόμησης και σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20% το πολεοδομικό μέγεθος του ύψους (εφόσον βρίσκονται εκτός προκηπίου ή ακαλύπτου χώρου). Τα ακίνητα αυτά εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης μετά τη συμπλήρωση της ταυτότητας του κτιρίου και την καταβολή των προστίμων.  
            

Κατηγορία 5: Αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές - χρήσεις που δεν ανήκουν στις παραπάνω περιπτώσεις, για τις οποίες προβλέπεται εξαίρεση από την κατεδάφιση για 30 χρόνια, όπως ισχύει με τη σημερινή τακτοποίηση.
Αντίθετα, δεν τίθεται θέμα εξαίρεσης από την κατεδάφιση όπου υπάρχει πρόβλημα με δασικές εκτάσεις, αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλό, ρέματα κ.λπ.      
Στη νέα ρύθμιση διευκρινίζεται ότι διαφορετική εσωτερική διαρρύθμιση ιδιοκτησίας από αυτήν που προβλέπεται στα εγκεκριμένα σχέδια της οικοδομικής άδειας δεν συνιστά αυθαίρετη κατασκευή και απαλλάσσεται.    

Πηγή : ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΥΓΙΑΚΗΣ  Δημοσιεύεται στον Ελεύθερο Τύπο

Παρασκευή 24 Μαΐου 2013


Jordan Says Cap Shifting, Negative Rates in SNB’s Toolkit

Swiss National Bank President Thomas Jordan said a shift of the cap on the franc and negativeinterest rates are among steps the central bank could take, prompting the franc to break through 1.26 per euro for the first time in two years.
“The adjustment of the minimum exchange rate is something that principally belongs to the options if needed,” Jordan told reporters in Frankfurt yesterday. “We will maintain the minimum exchange rate for as long as necessary.”
Swiss National Bank President Thomas Jordan said, “An appreciation of the franc would endanger price stability and have structurally grave consequences for the Swiss economy.” Photographer: Valentin Flauraud/Bloomberg
The SNB set a cap of 1.20 francs per euro in September 2011 to ward off deflation and a recession, having already cut rates to zero. While trade unions have called on the central bank to change the limit to make the franc still weaker, the SNB previously said the level of the cap on the franc couldn’t just be shifted at will.
“An appreciation of the franc would endanger price stability and have structurally grave consequences for the Swiss economy,” Jordan said, adding that he isn’t expecting any inflation risks for the foreseeable future.
The franc fell as much as 1 percent after Jordan’s comments, slipping as low as 1.2650, its weakest since May 2011. The franc stood at 1.2624 per euro at 5:15 p.m. in Zurich. Against the dollar it weakened through 98 centimes per dollar, the lowest level since Aug. 10, before trading at 97.99 centime.

‘Unpredictable’ Move

“The next move by the SNB has become unpredictable,” Peter Rosenstreich, chief foreign exchange analyst at Swissquote in Geneva, said in an e-mailed note. “As always traders are getting way ahead of themselves by speculating that the SNB will act with some new measure.”
The SNB, which holds its next policy review on June 20, has repeatedly said it could take further measures, if it deems them necessary. Swiss consumer prices have fallen for 19 consecutive months and the Zurich-based institution expects an annual decline of 0.2 percent in 2013. Still, the SNB sees the Swiss economy growing as much as 1.5 percent this year.
“We never excluded that we could introduce negative interest rates,” Jordan said, adding that such rates have “side effects.”
The International Monetary Fund said yesterday that the SNB could implement a charge on excess deposits commercial lenders hold with the central bank, echoing comments it made in March. That form of negative rate could be passed by banks to clients and may result in highermortgage rates that could help damp the country’s booming real-estate market, the IMF said, adding that this could also hinder financial intermediation.

No Euro

Switzerland, which isn’t a member of the European Union, isn’t planning to join the euro, Jordan also said. “It’s not a realistic scenario for the foreseeable future,” he told reporters in comments embargoed for today.
The SNB is part of a group of central banks around the world that have eased policy to foster growth. Distortions could develop “sooner or later” as a consequence of so much stimulus, with a normalization having to take place at some point, Jordan said.
“The hope is that the economy recovers before inflation kicks in,” he said referring to the global economy rather than just Switzerland. “That’s the theory -- how it’ll be practically remains to be seen.”
The SNB has accumulated foreign currency reserves equal to about three quarters of annual economic output due to its interventions to maintain its ceiling on the franc. It also holds 1,040 tonnes of gold, most of which is stored domestically.
“We think about many things but not about buying or selling gold,” Jordan said. “That doesn’t have to remain the case for eternity, but from today’s perspective, we’re not striving for change.”
The reporters on this story: Jana Randow in Frankfurt , Catherine Bosley in Zurich.The editor responsible for this story: Craig Stirling

Παρασκευή 10 Μαΐου 2013


Στην Εθνική Τράπεζα περνά η First Business Bank (FBB)


Στον έλεγχο της Εθνικής Τράπεζας περνά η FBBank. Για το θέμα συνεδρίασε το απόγευμα της Παρασκευής το διοικητικό συμβούλιο της Εθνικής και μέσα στο Σαββατοκύριακο αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, η υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Από το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων  της FBB που περνούν στην Εθνική Τράπεζα, εξαιρείται μόνο ένα κομμάτι της τράπεζας της τάξης του 10%, το οποίο αφορά μη εξυπηρετούμενα δάνεια, αξίας που υπολογίζεται στα 200 εκατ. ευρώ.
Οι μη συστημικές τράπεζες έπρεπε να ενημερώσουν έως το απόγευμα της Παρασκευής την Τράπεζα της Ελλάδος και το ΤΧΣ για το αν είναι σε θέση να καλύψουν τις κεφαλαιακές τους ανάγκες.
Σημειώνεται ότι στην FBB συμμετέχει η οικογένεια Ρέστη με ποσοστό της τάξης του 65%, η Πειραιώς με 20% περίπου και ο επιχειρηματίας Π. Γερμανός, που ελέγχει περίπου το 6,5% της τράπεζας.

Πηγή: Στην Εθνική Τράπεζα περνά η First Business Bank (FBB) | newmoney.gr | του Αλέξανδρου Κασιμάτη http://www.newmoney.gr/article/11006/stin-ethniki-trapeza-perna-i-first-business-bank-fbb#ixzz2SxakbfzI

Τρίτη 16 Απριλίου 2013


Οι τελιικές ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου

Πώς θα ρυθμιστούν οι εκκρεμότητες με τα αυθαίρετα


16/04/2013  16:37
 




Ρύθμιση-«σκούπα» για όλα τα αυθαίρετα, παλιά και νέα, με προφανή σκοπό την προσέλκυση των ιδιοκτητών και την ενίσχυση των δημοσιονομικών εσόδων, θέτει σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Περιβάλλοντος, με στόχο να ψηφιστεί από τη Βουλή έως το τέλος Μαΐου.

Ισχυρό δέλεαρ αποτελούν τα χαμηλά πρόστιμα που καθορίζονται στα 500 ευρώ για μικροπαραβάσεις (πέργκολες, αλλαγή δωματίων σε σχέση με τα εγκεκριμένα σχέδια κ.α) ανεξαρτήτως αριθμού, αλλά και για όσα κτίρια χτίστηκαν προ του 1975 και καλύπτουν ένα μεγάλο ποσοστό της ελληνικής επικράτειας.

Για τα κτίσματα αυτά θα δίνεται οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση με απλή δήλωση και προσκόμιση τεχνικής έκθεσης από μηχανικό, αεροφωτογραφίες ή άλλο δημόσιο έγγραφο που να πιστοποιεί το χρόνο ανέγερσης του ακινήτου.

Πρόκειται για μια πρόβλεψη του νόμου που  επιτρέπει την διενέργεια δικαιοπραξιών, βγάζοντας από ομηρία ετών ιδιοκτήτες ακινήτων. Ειδική κατηγορία αποτελούν όσα χτίστηκαν από το 1975 έως το 1983, τα οποία θα καταβάλουν παράβολο και το 15% του ειδικού προστίμου που προβλέπει ο υφιστάμενος νόμος για να νομιμοποιηθούν πλήρως.

Για όσα κτίσματα διαθέτουν οικοδομική άδεια, αλλά η αυθαίρετη κατασκευή δεν υπερβαίνει το 40% του συντελεστή δόμησης, ισχύει ο υπολογισμός προστίμων που έχει καθορίσει ο τελευταίος νόμος (4014) (παράβολο και ειδικό πρόστιμο με βάση τα τετραγωνικά και την τιμή ζώνης), αρκεί η πολεοδομική παράβαση να βρίσκεται εντός του νόμιμου περιγράμματος της οικοδομής (εκτός προκηπίου ή ακάλυπτου χώρου).

Τα κτίρια αυτά μπορούν επίσης να λάβουν οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση με την υποχρέωση της ένταξης στην ηλεκτρονική ταυτότητα των κτιρίων. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται ημιυπαίθριοι, κλειστά μπαλκόνια, δώματα, εξώστες κ.ά. 

Ξεχωριστή περίπτωση αποτελούν τα κτίρια με μεγάλες αυθαιρεσίες που δεν υπάγονται σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες (αυτοτελή κτίρια με πολεοδομικές παραβάσεις που υπερβαίνουν το 40% του συντελεστή δόμησης), τα οποία θα εξακολουθήσουν να παίρνουν εξαίρεση από την κατεδάφιση για 30 χρόνια όπως προβλέπει και ο ισχύον νόμος.

Για όσους έχουν ήδη ενταχθεί σε κάποιες από τις προηγούμενες ρυθμίσεις και θέλουν εφόσον έχουν τις προϋποθέσεις να πάρουν οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση θα γίνεται συμψηφισμός των προστίμων και των παραβόλων.

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος κ. Σταύρο Καλαφάτη, το υπουργείο μελετά ακόμη και την επιστροφή χρημάτων σε ένα ποσοστό 5% των δηλώσεων που έχει διαπιστωθεί από την επεξεργασία των στοιχείων ότι με τη νέα κατηγοριοποίηση που βάζει ο νόμος, έχουν καταβάλει μεγαλύτερα πρόστιμα για την εξαίρεση από την κατεδάφιση.

Αν και ο χρόνος διάρκειας της νέας ρύθμισης δεν έχει καθοριστεί οριστικά, ωστόσο μόνο για τις μικροπαραβάσεις το ΥΠΕΚΑ προσανατολίζεται να κρατήσει ανοικτή ημερομηνία που δεν θα βάζει περιορισμούς από την στιγμή που αφορούν παρανομίες που ενδέχεται ακόμη και να μην γνωρίζει ο ιδιοκτήτης.

Εκτός ρύθμισης παραμένουν όλα τα αυθαίρετα που χτίστηκαν μετά τις 28 Ιουλίου του 2011. Το οξύμωρο είναι ότι στο νόμο μπορούν να υπαχθούν αυθαίρετες κατασκευές που έχουν κατεδαφιστεί πριν τη συγκεκριμένη ημερομηνία και για τις οποίες έχουν βεβαιωθεί πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης στην αρμόδια εφορία.   

Παρεκκλίσεις ένταξης εμφανίζονται σε περιπτώσεις ακινήτων που βρίσκονται στον παλιό αιγιαλό, εφόσον είναι προϋφιστάμενα της οριοθέτησης και αφορούν κτίσματα που βρέθηκαν στον αιγιαλό λόγω αλλαγής χάραξης (π.χ ξενοδοχεία, οικισμούς), χωρίς όμως να αίρεται η διαδικασία της απαλλοτρίωσης, τουριστικές εγκαταστάσεις με αυθαιρεσίες στους όρους δόμησης αλλά με άδεια λειτουργίας από τον ΕΟΤ, αλλά και προσωρινές κατασκευές για εμπορική εκμετάλλευση ή χρήση τραπεζοκαθισμάτων, που μπορούν να διατηρηθούν για δύο χρόνια από την υπαγωγή τους.  

Το υπουργείο Περιβάλλοντος σκοπεύει να δώσει τα κίνητρα εκείνα που θα οδηγήσουν τους πολίτες στην υπαγωγή του νόμου, δεδομένου ότι η δυσμενής οικονομική συγκυρία δεν αφήνει μεγάλες ελπίδες αισιοδοξίας. Προς αυτή την κατεύθυνση οι δόσεις αυξάνονται από 48 σε δέκα εξαμηνιαίες με ελάχιστη καταβολή το 5% του ποσού.

Επιπλέον, καθιερώνονται ειδικά τιμολόγια για ευπαθείς ομάδες πληθυσμού όπως πολίτες με 80% αναπηρία στους οποίους θα παρέχεται έκπτωση 85% και στους πολύτεκνους 80%.

Η ίδια έκπτωση θα ισχύσει  και στους πολίτες με αναπηρία 67% και ατομικό εισόδημα έως 8.000 ευρώ ενώ 70% θα είναι η έκπτωση για τρίτεκνους με ατομικό εισόδημα έως 25.000 ευρώ.

Μέχρι τα τέλη Μαρτίου από το νόμο για τα αυθαίρετα είχαν εισπραχθεί περίπου 800 εκατ. ευρώ ενώ στα 600 εκ. ευρώ εκτιμάται το ποσό που είναι σε καθεστώς δόσεων.

Αυθαίρετα: σε διαβούλευση το ν/σ – Αναλυτικά νομιμοποιήσεις και κατηγορίες

authaireta-diabouleusi-98742Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται από σήμερα το νομοσχέδιο τουΥΠΕΚΑ το οποίο φιλοδοξεί να ρυθμίσει μετά από δεκαετίες το ζήτημα εκατομμυρίων αυθαιρέτων.
Σύμφωνα με τα σχέδια του ΥΠΕΚΑ νομιμοποιούνται οι εξής περιπτώσεις:
*Όλες οι υπερβάσεις εντός του νόμιμου όγκου του κτιρίου σε ποσοστό έως 40%.
*Τα αυθαίρετα που κτίστηκαν προς του 1975 ακόμη κι αν δεν έχουν άδεια.
*Σε τρεις κατηγορίες θα ενταχθούν όλα τα αυθαίρετα.
*Το κατώτερο κόστος νομιμοποίησης θα είναι 500 ευρώ, ενώ θα δοθεί η δυνατότητα
αποπληρωμής σε 48 – 60 δόσεις. *Υποχρεωτική γίνεται η «ηλεκτρονική ταυτότητα» όλων των κτιρίων.
Το νομοσχέδιο κατηγοριοποιεί τα αυθαίρετα στις παρακάτω κατηγορίες:
  • * 1η κατηγορία: αυθαιρεσίες από τις οποίες δεν προκύπτει νέος δομημένος χώρος σε κτίρια με οικοδομική άδεια, όπως όπως πέργκολες, δώματα, μπάρμπεκιου, αλλαγές στις θέσεις των δωματίων, αλλαγές στα μπαλκόνια κ.λπ, καθώς και τα αυθαίρετα που κτίστηκαν πριν το 1975.Οι ιδιοκτήτες τέτοιων αυθαιρέτων θα μπορέσουν να τα νομιμοποιήσουν με πληρωμή εφάπαξ παραβόλου 500 ευρώ.


  • *2η κατηγορία: αυθαιρεσίες σε κτίρια εντός και εκτός σχεδίου με οικοδομική άδεια όπου οι υπερβάσεις βρίσκονται εντός του νόμιμου περιγράμματος του κτιρίου ή που εμφανίζουν υπέρβαση έως ένα ποσοστό που αναμένεται να φτάνει το 40%. Και σε αυτή την περίπτωση θα προβλεφθεί πρόστιμο.

  • 3η κατηγορία: αυθαίρετα κτήρια χωρίς οικοδομική άδεια ή με μεγάλες υπερβάσεις στη δόμηση. Στην περίπτωση αυτή δεν προβλέπεται νομιμοποίησης, αλλά τακτοποίηση για 30-40 χρόνια και δικαίωμα μεταβίβασης και άλλων δικαιοπραξιών με την με την καταβολή του 30% του συνολικού προστίμου.

  • 4η κατηγορία: αυθαίρετα σε δάση, αιγιαλούς και αρχαιολογικούς χώρους για τα οποία προβλέπεται μόνο κατεδάφιση, όπως επίσης και για εκείνα που κτίστηκαν μετά την 28η Ιουλίου 2011.


Σημειώνεται πως οι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων είναι υποχρεωμένοι με δικά τους έξοδα να φροντίσουν τηνψηφιακή καταγραφή (ηλεκτρονική ταυτότητα) όλων των στοιχείων και αλλαγών των κτηρίων. Το αρχείο αυτό θα χρησιμεύσει ως βάση δεδομένων για τον εντοπισμό αυθαιρεσιών και πολεοδομικών υπερβάσεων, αλλά και για την φορολόγηση των ακινήτων.

Ποιες πολεοδομικές παραβάσεις νομιμοποιούνται

Αυτές είναι οι νέες ρυθμίσεις για τα αυθαίρετα


12/04/2013  11:23
 


Νομιμοποιούνται οριστικά οι πολεοδομικές παραβάσεις σε ακίνητα που διαθέτουν οικοδομική άδεια, με την προϋπόθεση ότι οι παραβάσεις αυτές δεν ξεπερνούν το 40% των όρων δόμησης, που ισχύουν στην περιοχή που έχουν ανεγερθεί.

Όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, όλες οι αυθαιρεσίες που δεν υπερβαίνουν το 40% του νομίμου περιγράμματος του κτιρίου, όπως καθορίζεται στην οικοδομική άδεια, εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση.

Σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», η ρύθμιση καθορίζει ότι θα νομιμοποιούνται μέχρι και 20% των παράνομων εξωστών  και μέχρι 20% των παράνομα κλεισμένων ημιυπαίθριων χώρων.

Παράλληλα, στο νέο νόμο, προβλέπονται διαδικασίες νομιμοποίησης που δε θα ταλαιπωρούν τους πολίτες, αλλά θα δίνουν οριστική λύση στο πρόβλημα των αυθαιρεσιών, με την πληρωμή ακόμη και ενός απλού παραβόλου των 500 ευρώ.

Παράλληλα, όλα τα κτίσματα που έχουν ανεγερθεί πριν από το 1975 θα θεωρούνται νόμιμα, είτε διαθέτουν άδεια είτε όχι. 

Πηγή : ΠρωτοΘεμα

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2013

Και οριστικές νομιμοποιήσεις στο σχέδιο νόμου για τα αυθαίρετα
Σε ολιγοήμερη δημόσια διαβούλευση πρόκειται να δοθεί μέσα στις επόμενες ημέρες το σχέδιο νόμου για την αυθαίρετη δόμηση και κατόπιν και το σχέδιο προεδρικού διατάγματος για την ταυτότητα κτιρίου.


Η βασική φιλοσοφία των νέων ρυθμίσεων που προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος θα είναι η διατήρηση εσαεί της δυνατότητας «τακτοποίησης» αυθαιρεσιών που βρίσκονται σε κτίρια με άδεια, με δυνατότητα πλήρους νομιμοποίησης. Και η διατήρηση για ένα καθορισμένο χρονικό διάστημα της δυνατότητας «τακτοποίησης» για 30 έτη των υπολοίπων, μεγάλης κλίμακας αυθαιρεσιών. Το μέσο για τη νομιμοποίηση όσων αυθαιρεσιών αποφασιστεί θα είναι η «ταυτότητα» του κτιρίου.
Όπως αποκάλυψε η «Κ» στις 17 Φεβρουαρίου, τα βασικά στοιχεία των δρομολογούμενων αλλαγών είναι τα ακόλουθα:
- Οι νέες ρυθμίσεις θα περιλαμβάνονται σε δύο ξεχωριστά αλλά αλληλοσυνδεδεμένα νομοθετήματα. Ενα σχέδιο νόμου, που θα υποκαταστήσει τον ν. 4014/11 και θα αφορά τη νέα κατηγοριοποίηση των πολεοδομικών αυθαιρεσιών και παραβάσεων και τις δυνατότητες «τακτοποίησης» ή νομιμοποίησης καθεμίας από αυτές. Επίσης, ένα σχέδιο προεδρικού διατάγματος, που αφορά στη δημιουργία της «ταυτότητας κτιρίου», ενός είδος «αρχείου» για το κτίριο, που προβλέφθηκε από τον ν. 3843/10.
- Οι πολεοδομικές αυθαιρεσίες και παραβάσεις θα χωριστούν σε υποκατηγορίες, ανάλογα με τη βαρύτητά τους. Ουσιαστικά όμως πρόκειται για τρεις μεγάλες ομάδες:

  •  Η πρώτη αφορά αυθαίρετα χωρίς οικοδομικές άδειες ή με μεγάλες υπερβάσεις στη δόμηση.
  •  Η δεύτερη αφορά αυθαιρεσίες που βρίσκονται εντός του περιγράμματος κτιρίου που έχει ανεγερθεί με νόμιμη άδεια (περίπου όπως στη ρύθμιση «τακτοποίησης» ημιυπαίθριων). 
  • Η τρίτη υποκατηγορία αφορά τις μικρές πολεοδομικές παραβάσεις (λ.χ. πέργκολες, περιφράξεις).

- Για την πρώτη κατηγορία, θα διατηρηθεί και στον νέο νόμο για ορισμένο χρονικό διάστημα (δεν είναι γνωστό ακόμα) η δυνατότητα δήλωσης με την καταβολή προστίμου, όπως ακριβώς προβλέπεται στον ν. 4014/11, και με αντάλλαγμα την «τακτοποίηση» για διάστημα 30 ετών.

- Για τις άλλες δύο κατηγορίες αυθαιρεσιών, ο μηχανισμός «τακτοποίησης» θα γίνει με τον νέο νόμο μόνιμος και θα μπορεί να οδηγήσει σε πλήρη νομιμοποίηση (και όχι «ρύθμιση» για 30 ή 40 χρόνια, όπως προέβλεπαν οι δύο νόμοι για τη «ρύθμιση» αυθαιρέτων).

- Η διαδικασία νομιμοποίησης θα έχει ως εξής: για τις μεν πολύ μικρές πολεοδομικές παραβάσεις θα αρκεί η καταβολή του παραβόλου (το ίδιο που καταβάλλεται και σήμερα μέσω του ν. 4014/11) και η δήλωση της «τακτοποιημένης» παρανομίας στην ταυτότητα κτιρίου για να αποκτήσει πλήρη νομιμοποίηση. Για τις «μεσαίες» παραβάσεις, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να καταβάλει πρώτα το προβλεπόμενο πρόστιμο και κατόπιν να δηλώσει τον χώρο στην ταυτότητα κτιρίου.
- Οσοι έχουν ήδη «τακτοποιήσει» κάποια αυθαιρεσία μικρού ή μέσου μεγέθους μέσω του ν. 4014/11 ή του 3843/10, για να τη νομιμοποιήσουν για πάντα θα αρκεί να τη δηλώσουν στην ταυτότητα κτιρίου, χωρίς άλλο παράβολο ή πρόστιμο.
- Σημειώνεται πως δεν θα πρέπει να αναμένεται μείωση των προστίμων και των παραβόλων «τακτοποίησης» στο νέο πλαίσιο, αλλά νέα κίνητρα και διευκολύνσεις.
- Οι δύο «κόκκινες γραμμές» του ν. 4014/11 παραμένουν ως έχουν. Δηλαδή δεν θα δίνεται δυνατότητα «τακτοποίησης» ή νομιμοποίησης αυθαιρεσιών σε κτίρια των οποίων ο φέρων οργανισμός ολοκληρώθηκε μετά τις 28.7.11. Ή σε κτίρια που βρίσκονται σε δάση, αιγιαλό, αρχαιολογικούς χώρους κ.λπ. Προκειμένου να ταυτοποιηθεί ο χρόνος ανέγερσης του αυθαιρέτου, το υπουργείο θα παρέχει στους ενδιαφερόμενους αεροφωτογραφίες της 28ης Ιουλίου 2011.
- Το σχέδιο προεδρικού διατάγματος θα αφορά στην ταυτότητα του κτιρίου και θα εξειδικεύει το περιεχόμενό της, όπως ορίζει ο ν. 3843/11. Επιπλέον, θα περιλαμβάνει τον τρόπο νομιμοποίησης μικρών και μεσαίων πολεοδομικών παραβάσεων, όπως αναφέρθηκε.
- Η κατάρτιση της ταυτότητας κάθε κτιρίου θα είναι μεν υποχρεωτική, σε βάθος 10ετίας δε. Για κάποιες κατηγορίες χρήσεων (λ.χ. εμπορικές) θα επιβάλλεται η ανανέωσή του ανά συγκεκριμένα διαστήματα.

Πηγή : Καθημερινή του Γιώργου Λιάλιου

Τετάρτη 20 Μαρτίου 2013


Ξεμπλοκάρει η έκδοση αδειών για τα τυφλά οικόπεδα στα νησιά

Ξεμπλοκάρει η έκδοση αδειών για τα τυφλά οικόπεδα στα νησιά
Ξεμπλοκάρει η έκδοση οικοδομικών αδειών σε «τυφλά» εντός σχεδίου οικόπεδα, που ενδιαφέρει εκατοντάδες οικισμούς σε νησιά και παράκτιες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας. Αφορά τα ακίνητα που δεν διαθέτουν πρόσοψη σε κοινόχρηστο δρόμο και δεν επιτρέπεται η έκδοση οικοδομικής άδειας, όπως κρίθηκε με απόφαση του ΣτΕ (1828/2008).

Με τον νόμο 3937/2011 προβλέπεται ότι σε οικισμούς που δεν έχουν εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο η έλλειψη πρόσβασης σε κοινόχρηστο δρόμο αντιμετωπίζεται με την παραχώρηση εκ μέρους του ενδιαφερόμενου ιδιοκτήτη λωρίδας πλάτους έως 4 μέτρων για τη δημιουργία μελλοντικού δρόμου. Η παραχώρηση γίνεται με συμβολαιογραφική πράξη και αποδέκτης είναι ο αρμόδιος δήμος.

Διαπιστώθηκαν όμως δυσλειτουργίες στην εφαρμογή του μέτρου και το υπουργείο Περιβάλλοντος, με το νομοσχέδιο για το Κτηματολόγιο και συγκεκριμένα με το άρθρο 9, προβλέπει ότι η διαδικασία ολοκληρώνεται μέσα σε τρεις μήνες από την κατάθεση όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών που ορίζει ο νόμος και εφόσον μέσα σε αυτό το διάστημα δεν έχει προχωρήσει η έγκρισή τους από την αρμόδια υπηρεσία.

Πηγή Ροδιακή


Οικοδομικές άδειες στα… τυφλά

Ξεμπλοκάρεται η έκδοση οικοδομικών αδειών σε «τυφλά» εντός σχεδίου οικόπεδα, που ενδιαφέρει εκατοντάδες οικισμούς σε νησιά και παράκτιες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας. Αφορά τα ακίνητα που δεν διαθέτουν πρόσοψη σε κοινόχρηστο δρόμο και δεν επιτρέπεται η έκδοση οικοδομικής άδειας, όπως κρίθηκε με απόφαση του ΣτΕ (1828/2008).
Με τον νόμο 3937/2011 προβλέπεται ότι σε οικισμούς που δεν έχουν εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο η έλλειψη πρόσβασης σε κοινόχρηστο δρόμο αντιμετωπίζεται με την παραχώρηση εκ μέρους του ενδιαφερόμενου ιδιοκτήτη λωρίδας πλάτους έως 4 μέτρων για τη δημιουργία μελλοντικού δρόμου. Η παραχώρηση γίνεται με συμβολαιογραφική πράξη και αποδέκτης είναι ο αρμόδιος δήμος.
Διαπιστώθηκαν όμως δυσλειτουργίες στην εφαρμογή του μέτρου και το υπουργείο Περιβάλλοντος, με το νομοσχέδιο για το Κτηματολόγιο και συγκεκριμένα με το άρθρο 9, προβλέπει ότι η διαδικασία ολοκληρώνεται μέσα σε τρεις μήνες από την κατάθεση όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών που ορίζει ο νόμος και εφόσον μέσα σε αυτό το διάστημα δεν έχει προχωρήσει η έγκρισή τους από την αρμόδια υπηρεσία.