Σάββατο 21 Φεβρουαρίου 2015

Εντονο παραμένει το ενδιαφέρον της Cosco για το λιμάνι του Πειραιά

Εντονο παρασκήνιο έχει πυροδοτήσει η εξαγγελία της κυβέρνησης για ματαίωση της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά, καθώς το κινεζικό ενδιαφέρον για την επέκταση της δραστηριότητας της Cosco παραμένει αμείωτο, ενώ οι Δανοί της APM Terminals εμφανίζονται να προσπαθούν να προλάβουν εξελίξεις. Οι δύο αυτές εταιρείες ήταν, και όπως φαίνεται παραμένουν, οι βασικοί διεκδικητές του 67,7% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ στο πλαίσιο της σχετικής διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ. Πληροφορίες που διακινούνται το τελευταίο διάστημα θέλουν την Cosco να είναι ικανοποιημένη με την πρόσφατη επέκταση της σύμβασης παραχώρησης για την κατασκευή και εκμετάλλευση του δυτικού τμήματος του προβλήτα ΙΙΙ, την οποία και έχουν εξασφαλίσει χωρίς μάλιστα αυτή να αμφισβητείται από τη νέα κυβέρνηση.
Τώρα κύκλοι της Cosco με τους οποίους επικοινώνησε η «Κ» διαψεύδουν κατηγορηματικά «τα περί αδιαφορίας για την ιδιωτικοποίηση του 67% των μέτοχων της ΟΛΠ Α.Ε.» και εκτιμούν ότι «άλλοι λόγοι μπορεί να οδηγούν κάποιους να δηλώνουν κάτι τέτοιο». Οι δηλώσεις αυτές έρχονται στον απόηχο ανάλογων επίσημων ανακοινώσεων του Πεκίνου την προηγούμενη εβδομάδα για την εμπλοκή εταιρειών συμφερόντων του στην Ελλάδα. Υπενθυμίζεται πως την περασμένη Πέμπτη το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας εξέφρασε την «ανησυχία του» για τη διακοπή της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, ενώ το υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας τόνισε ότι αναμένει πως οι δύο κυβερνήσεις θα παραμείνουν προσηλωμένες στη συνέχιση της συνεργασίας, που χαρακτήρισε υπόδειγμα αμοιβαίας επωφελούς συνεργασίας, σε διάφορους τομείς, αφού προσκομίζει ωφέλειες και για τους δύο λαούς.
 
Την ίδια ώρα, καλά πληροφορημένες πηγές από το Λονδίνο επικαλούμενοι επικοινωνία τους με την APM Terminals μεταφέρουν στην «Κ» πως η θυγατρική της Maersk εκφράζει την ανησυχία της ότι ο ΟΛΠ θα παραχωρηθεί ενδεχομένως με διακρατική συμφωνία σε κινεζική διαχείριση με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.
 
Σημειώνεται πως η κυβέρνηση δεν έχει ανοίξει ακόμα τα χαρτιά της για το πώς θα προχωρήσει με την αξιοποίηση του λιμανιού του Πειραιά και έχει απλώς αποκλείσει την πώληση μετοχών και την εκχώρηση του δημόσιου ελέγχου του.
 
Τώρα η Cosco έρχεται να δηλώσει πως θέλει να συνεχίσει να επενδύει στην Ελλάδα με συμφωνίες αμοιβαίου οφέλους «win-win» και ότι έχει ήδη «σε συνεργασία με ομάδα ειδικών και με υψηλό κόστος καταρτίσει επενδυτική στρατηγική για την κάθετη ανάπτυξη κάθε business unit του ΟΛΠ που θα οδηγήσει στην άμεση αξιοποίηση των επενδύσεων».
 
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, το έργο του συμβούλου της Cosco στην προσπάθεια διεκδίκησης του 67,77% της ΟΛΠ Α.Ε. έχει αναλάβει η Lazard, που προσελήφθη και ως σύμβουλος του ελληνικού Δημοσίου.
 
Οι ίδιοι κύκλοι της Cosco σημειώνουν πως «υπάρχει και θέληση να επενδύσει με win-win όρους και επενδυτικό σχέδιο άμεσης υλοποίησης με εγγυημένη χρηματοδότηση και όραμα να γίνει ο Πειραιάς αυτό που δικαιούται: Το πρώτο λιμάνι της Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης».
 
Κληθέντες δε να σχολιάσουν το ενδεχόμενο να υιοθετηθεί μοντέλο επιμέρους παραχωρήσεων δραστηριοτήτων, απαντούν πως «το λιμάνι πρέπει να το δούμε ολιστικά. Το κομμάτιασμα και μοίρασμα μπορεί να συμφέρει κάποιους. Ομως μόνον αν όλες οι δραστηριότητες, κρουαζιέρα, ακτοπλοΐα, car terminal και ναυπηγοεπισκευή, κινηθούν με τους ρυθμούς ανάπτυξης του container terminal της Cosco θα μπορέσουν να δώσουν στον Πειραιά προστιθέμενη αξία που θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά για όλες τις επιμέρους δραστηριότητες».
 
Με την προσέγγιση αυτή για το μοντέλο αξιοποίησης συνάγεται ότι συμπλέει και ο έτερος μνηστήρας του λιμανιού, η APM Terminals, που αποτελεί το αντίπαλο δέος των Κινέζων, αναφέρουν χρηματοοικονομικές πηγές σε επαφή με τις διαδικασίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου